Foto: Konrad NaborczykFoto: Konrad Naborczyk<p>Farrisbrua blir et markant landemerke i enden av Farrisvannet. Når er brua hel. Til høyre går den fremtidige avkjøringen til Larvik nordfra. Foto: Knut Vedeld Hovde</p>Foto: Konrad NaborczykEn milepel i byggingen av Farrisbrua når de siste fire meterne med betongdekke støpes. Brua er 28 meter bred. Brua bygges av Joint Venture Farrisbru ANS, et samarbeid mellom entreprenørene PNC Norge og Implenia. Foto: Knut Vedeld HovdeByggeledelse fra Statens vegvesen og entreprenøren følger med på den aller siste dekkestøpen på den 570 meter lange Farrisbrua. Fra v. Pawel Piatek og Michal Kuciak fra PNC Norge, Harald Holmefjord og Tomasz Galinski fra Vegvesenet og Konrad Naborczyk fra Implenia. Foto: Knut Vedeld HovdeByggeleder for stål, Harald Holmefjord og byggeleder for betong, Tomasz Galinski kan fornøyd konstatere at Farrisbrua nå har sammenhengende betongdekke på stålbru og betongviadukt. Foto: Knut Vedeld HovdeDagens E18 til høyre har trange forhold sammenliknet med den nye veien som snart er klar til å overta trafikken. Delåpningen fra Bommestad, gjennom Larvikstunnelen til avkjøringen til Larvik er nå planlagt i slutten av august. Foto: Knut Vedeld HovdeFoto: Konrad NaborczykFoto: Konrad Naborczyk

Farrisbrua sammenkoblet

I løpet av juli måned kom det siste stålelementet på plass. Nå er brua hel.

Tidlig i juli heiste man opp det siste skjøteelementet på det 120 meter lange stålspennet på Farrisbrua. Da ble det cirka fire meter brede gapet som gjenstod, tettet igjen, og elementet sveiset fast på begge sider, melder Statens vegvesen via prosjektets Facebookside.

Forrige fredag ble den siste dekkestøpen foretatt, slik at brua som for det meste er en betongviadukt, nå er hel i hele bruas lengde på 570 meter.

Brua bygges av Joint Venture Farrisbru ANS, et samarbeid mellom entreprenørene PNC Norge (65 prosent) og Implenia (35 prosent).

Forretningsutvikler Bettina Gerti Gross i PNC Norge er godt fornøyd med arbeidet som er gjennomført så langt – og at hele brua nå er sammenkoblet.

- Ikke minst er vi godt fornøyd med HMS-arbeidet som er gjort på prosjektet, uttaler Gross.

Skråkablene ferdig strammet
Det er mye tyngde i stålbrua, som holdes oppe med de seks skråkablene på hver side. Hvert av de seks stålelementene på 16 x 28 meter veier 180 tonn og med betongdekket på plass blir vekten nærmere 800 tonn per element. Bare den siste dekkestøpen på det korte skjøteelementet veier 150 tonn, inkludert armering, så totalvekten for stålspennet blir nærmere 5.000 tonn. I tillegg kommer vekten av kantdragerne i betong, rekkverk og ikke minst asfaltdekket. Men beregningene tar selvsagt høyde for alt dette, slik at stålbrua skal ligge plant med betongbrua når det hele er ferdig en gang utpå høsten.

Gjenstående arbeider
Betongdekket må nå freses for ujevnheter og små høydeforskjeller, før asfaltering. Støping av kantdragere skal fullføres før topprekkverk og støyskjermer kan monteres oppå. Overvannsrør skal på plass og skråkablene skal males hvite. Elektroentreprenøren er også klar til trekking av høyspent og fiberkabel.

Prosjektet melder at høsten blir spennende, men arbeidene er i rute og åpningen av Farrisbrua skal etter planen skje i desember.