De norske anleggsentreprenørene biter fra seg

Veiutbyggingselskapet Nye Veier AS har nå landet flere store kontrakter og flere er på vei. Felles for dem alle er at de norske entreprenørene nærmest gjør rent bord.

Det at de norske aktørene scoret best på nærmest alt er et godt signal om at den norske anleggskompetansen er meget konkurransedyktig, også i et internasjonalt marked.

Fem Nye Veier-jobber til en verdi på over ni milliarder kroner har så langt gått til lokale selskaper – og de har levert både laveste pris og er rangert best etter alle andre parametre. Det er også verdt å merke seg at dette har skjedd med betydelig interesse fra selskaper utenfor landets grenser. En rekke både kjente og mer ukjente selskaper for det norske markedet har jobbet for å komme inn og har ønsket å konkurrere. Flere har falt bort underveis i prosessen, men gjennomgående har Nye Veier så langt vært klare på at de lokale firmaene har levert best innen de fleste kriterier. Vi ser blant annet at de utenlandske aktørene ikke har nådd opp innen HMSK og samfunnsansvar.

I utgangspunktet burde ikke den norske dominansen være veldig overraskende – selv i et tøft konkurransebilde. Over tid har de norske anleggsentreprenørene bygget seg opp med både kompetanse og maskiner for å møte det stadig voksende markedet – og de har ikke minst rigget seg for de store kontraktene som skulle komme. Det betyr at de har hatt bra med tid til å forberede seg, og de norske virksomhetene kjenner tross alt det lokale markedet og topografien best. Solid erfaring gjør at man lettere kan sette en «riktig» pris på jobben som skal utføres. At de norske har vært såpass overlegne på pris er likevel kanskje noe overraskende, og viser at mange av de utenlandske nå legger inn en relativt stor sikkerhetsmargin for å gå inn i nye markeder.

Vi tror på ingen måte at de utenlandske aktørene som jobber for å komme inn i det norske markedet vil være fraværende i tiden fremover, selv om de så langt ikke har lykkes i å ta jobber for Nye Veier. Den utenlandske interessen er stor, og når de etter hvert får bedre kunnskap til å besvare Nye Veiers krav, vil konkurransen hardne ytterligere til. Nye Veier har nå også åpnet opp for å tillate engelsk som konkurranse-språk. Det betyr at det vil bli noe lettere for de utenlandske å besvare oppgavene på en bedre måte.

Samtidig tror vi de også vil fortsette å møte knallhard konkurranse fra det lokale markedet. Kapasiteten i den norske anleggsbransjen er fortsatt stor, og flere selskaper ønsker å ta en bit av Nye Veier-kaka. Dermed vil det ikke overraske om de lokale virksomhetene fortsatt vil dominere Nye Veier-tildelingene også en god periode fremover.