Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) gratulerte konsernsjef i Bane Nor SF, Gorm Frimannslund, under markeringen av ferdigstillelsen av sommerens vedlikeholds- og oppgraderingsarbeid på Oslo S.

Oslo S-vedlikehold ferdig

Bane Nor avslutter førstkommende søndag det omfattende vedlikeholdsarbeidet på Oslo S for i sommer.

– Vi er straks ferdig med selve vedlikeholdsarbeidet og oppgraderingene, mens de aller siste kontrollene og testene utføres førstkommende helg. Den syvende august skal togtrafikken gå som normalt, sier konsernsjef Bane Nor SF, Gorm Frimannslund til Byggeindustrien.

Han er tilfreds med gjennomføringen av arbeidet til entreprenørselskapene NRC og Baneservice.

– Totalt har i underkant av 500 personer jobbet med vedlikehold og oppgradering ved Oslo S nå i sommer, og vi har brukt 117 millioner kroner på dette arbeidet, sier Frimannslund.

Startet i 2009
Det var sommeren 2009 at daværende Jernbaneverket startet med vedlikehold og oppgradering av jernbaneaksen mellom Etterstad og Lysaker i Oslo. Frem til nå har det blitt investert 2,5 milliarder kroner for å oppgradere jernbaneteknisk utstyr og skinnegang langs denne aksen.

– Mer robust
– Systemene er nå blitt vesentlig mer robuste, og fleksibiliteten på strekningen har økt. Dette har medført økt punktlighet, men samtidig har vi i disse årene hatt en stor trafikkvekst. Punktligheten er nå på 88 prosent i rushtiden rundt Oslo S, mens den var nede i 81,6 prosent i 2011. Målet til Bane Nor er en punktlighet i togtrafikken på 90 prosent, og vi har som ambisjon å klare dette innen neste sommer, sier konsernsjefen.

– Hva må til for å nå dette målet?
– Vi må kontinuerlig bytte ut komponenter som er utslitt, og vi er avhengig av bevillinger på samme nivå som er blitt brukt siden 2009. Togtettheten gir stor slitasje; per i dag har vi over 1000 tog i døgnet ved Oslo S, og 90.000 av- og påstigende passasjerer her, sier Frimannslund.

– Krever kontinuerlig oppgradering
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var også tilstede under sommeravslutning til Bane Nor på Oslo S tirsdag. Han påpekte at det er nødvendig å fortsette med vedlikehold og oppgradering av jernbanen.

– Dette arbeidet er ikke gjort i et knips. Det må jobbes kontinuerlig med oppgradering og vedlikehold av jernbanen også i fremtiden. Jeg håper og tror at folk vil merke en forskjell, og at tilliten til toget stiger. Gratulerer med vel gjennomført arbeid, sa Solvik-Olsen.