Foto: Nye veier/Imi Vegge

Norske entreprenører gjør rent bord i Nye Veier-konkurransene

– De har vært best på alt, også pris, sier Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser i Nye Veier.

Bjørn Børseth, direktør kontrakt og anskaffelser i Nye Veier.

Det startet med AF Gruppen som vant strekningen E18

Tvedestrand- Arendal med et tilbud på drøye tre milliarder kroner. Deretter var Hæhre Entreprenør klart lavest med et tilbud på 1,8 milliarder ved E18 Rugtvedt – Dørdal, og samme entreprenør kapret som kjent også strekningen E6 Kolomoen – Arnkvern med et tilbud på 1,75 milliarder kroner.

Like før ferien ble det også bestemt at Veidekke Entreprenør går videre til konkretiseringsfasen for bygging av ny E6 Arnkvern-Moelv. Kontrakten beløper seg til i underkant av to milliarder kroner. 29. juni ble det i tillegg bestemt at Hæhre Entreprenør er tildelt entreprisen for oppgradering og bygging av nye tunnelløp ved Kjørholt og Bamble tunneler, som er en del av ny E18 Langangen-Rugtvedt – en jobb til cirka 625 millioner kroner.

Fem store Nye Veier kontrakter til en samlet verdi på over ni milliarder kroner har dermed gått til norske entreprenører i tilbudskonkurranser dominert av hjemlige selskaper.

– Ved de tre første konkurransene har tre ulike utenlandske selskaper klart å bli prekvalifisert, men kun to av de valgte å levere inn pris, og i begge tilfeller var de høyest på pris og de scoret også lavest på de andre kriteriene. Hva som er grunnen til at de ikke er konkurransedyktige har ikke vi gått i dybden og sett på, men vi konstaterer at det har vært sånn i alle de tre første konkurransene vi har gjennomført, sier Bjørn Børseth.

I den fjerde og siste store Nye Veier konkurransen (E6 Arnkvern – Moelv) var ingen av de fire prekvalifiserte selskapene utenlandske.

Nye Veier har kjørt to tilbudsrunder med tradisjonell tildelingsprosess hvor pris har telt fra 75 til 83 prosent. To av konkurransene er også gjennomført med Best Value Procurement metoden (BVP), hvor det settes en makspris og hvor pris kun teller 25 prosent.

– Det vi har sett i disse konkurransene er at de som er best på pris også scorer høyest på andre ting, kommenterer Børseth.

Har ikke scoret høyt nok på HMSK

Mellom sju og ti selskaper har søkt om prekvalifisering i konkurransene, med en overvekt av utenlandske aktører. Hele 75 prosent av entreprenørene som har blitt prekvalifisert til å levere tilbud er imidlertid norske.

– I prekvalifiseringsrunden har ikke de utenlandske scoret høyt nok på kravene vi stiller til HMSK og samfunnsansvar. Det er ikke dårlig besvart, men det har ikke vært godt nok til å nå helt opp i prekvalifiseringen. De utenlandske entreprenørene har ofte vært flinke til å finne gode og relevant referanseprosjekter, men også de norske har plukket referanseprosjekter som passer godt til den aktuelle konkurransen, opplyser Børseth.

Går over til engelsk

Han er klar på at de norske entreprenørene ikke blir favorisert i konkurransene, men sier de utenlandske selskapene har kommet med tilbakemeldinger på at det er utfordringer knyttet til kravet om at tilbudene og konkurransen gjennomføres med norsk som språk.

Dette har Nye Veier tatt til etterretning og kommer derfor til å tillate tilbud på engelsk i den kommende konkurransen om gigantprosjektet E39 Kristiansand vest – Mandal øst.

– I forbindelse med BVP-metoden kjører vi blant annet omfattende intervjurunder på norsk og da er det utfordrende viss man ikke har nøkkelpersonell som snakker språket. Ser vi på praksisen i en del andre europeiske land, så er det ikke urimelig at vi bruker norsk som konkurransespråk, men vi velger allikevel å tillate engelsk, så får vi se hvordan det slår ut, sier Børseth.

Mer BVP

Etter å ha kjørt tre tilbudsrunder, to tradisjonelle og en med BVP-metoden, slår Børseth fast at de i fremtidige konkurranser antagelig vil helle mot mer bruk av BVP-metoden.

– Det er flere grunner til det. En hovedgrunn er at det er ressursbesparende både for oss og for leverandørene. Istedenfor å bruke masse tid på å lage tilbud, så kan man velge på litt andre kriterier enn pris. Vår målsetting er å finne den eksperten som er best egnet til å løse oppgaven og vi ser gjennom de evalueringene som er gjort så langt at det er lettere for oss å skille entreprenørene fra hverandre ved å bruke BVP-metoden, sier Børseth.

Ikke skremt

Nye Veiers direktør for kontrakt og anskaffelser håper på like god konkurranse om de kommende Nye Veier prosjektene. Han tror ikke utenlandske selskaper har latt seg skremme av de tre første konkurransene.

– De virker fortsatt veldig ivrige og det er stadig nye selskaper som ønsker å prøve seg. Jeg er helt sikker på at det vil være en god miks av norske og utenlandske entreprenører når vi skal kjøre nye prekvalifiseringsrunder, sier Børseth og tilføyer at Nye Veier inviterer til leverandørdag om kommende prosjekter i Oslo 26. september.

Ikke overrasket over den norske dominansen

Erik Frogner, AF Anleggs prosjektleder for E18 Tvedestrand – Arendal, er ikke overrasket over konkurranseevnen til de norske entreprenørene.

Prosjektleder Erik Frogner i AF Anlegg.

Han minner om at den norske entreprenør- og

rådgiverbransjen hele veien har sagt at de, forutsatt forutsigbarhet, kan bygge opp både kompetanse og kapasitet tilpasset økt aktivitet, større kontrakter og totalentrepriser.

– Som representant for den norske entreprenørbransjen er jeg fristet til å si: «Hva var det vi sa?» For noen år siden var det en del som fryktet at verken rådgiver- eller entreprenørmiljøet hadde nok kapasitet og kompetanse til å gjennomføre de store kommende prosjektene innenfor samferdsel. Nå har norske entreprenører vunnet de tre første konkurransen i regi av Nye Veier. Det er et bevis på at vi har klart å bygge opp slagkraftige konstellasjoner mellom rådgivere og entreprenører som er meget konkurransedyktige på større totalentrepriser, sier Erik Frogner til Byggeindustrien.

Erfaring og kompetanse slår ut

Albert Hæhre, konsernansvarlig anlegg i BetonmastHæhre, er selvsagt fornøyd med at selskapet har gått seirende ut i tre av Nye Veier konkurransene. Han mener den norske dominansen er et direkte resultat av kompetansen og erfaringen norske selskaper har på å bygge vei i Norge.

Albert Hæhre, konsernansvarlig anlegg i BetonmastHæhre.

– Klima, geologi, terreng og en rekke andre forhold gjør at måten vi bygger vei på skiller seg vesentlig fra for eksempel Spania. Etter mitt syn ville det vært litt rart hvis ikke norske entreprenører, som har bygget veier under slike forhold i alle år, ikke skulle være bedre kvalifisert enn de som har liten eller ingen erfaring med veibygging i Norge. Det er tydelig at den erfaringen og kompetanse norske entreprenører sitter på slår positivt ut i konkurranseformen Nye Veier har valgt, sier Hæhre.

Trygghet gir lav pris

Han tror også erfaring og trygghet er mye av svaret på hvorfor de norske entreprenørene har klart å levere de laveste prisene.

– Hvis man ikke føler seg 100 prosent komfortable med oppgaven som skal gjennomføres, så har man også en tendens til å prise inn en større sikkerhet. Norske aktører har veldig mye kompetanse på det som skal bygges og det betyr mye for nøyaktigheten i prisingen. Vi skal heller ikke glemme at vi har et veldig høyt nivå på våre anleggsarbeidere. De har en høy produksjonskapasitet, de er ekstremt fleksible og vi som priser dette har veldig mye kunnskap om akkurat hvor mye hver enkelt klarer å produsere under norske forhold, påpeker Hæhre.

Sover godt

– Hæhre Entreprenør har med andre ord levert inn priser som gjør at dere fortsatt sover godt om natta?

– Det er alt for tidlig å konkludere med hvordan disse prosjektene går, men jeg føler meg rimelig trygg på at vi har god kontroll på prisene vi har gitt til Nye Veier. Vi har tross alt brukt et halvt år på å forberede den prisen vi har gitt, svarer Hæhre.

– Når gjelder prising av løsninger, må jeg også si at det er veldig motiverende og spennende å jobbe med en byggherre som er så motivert for å finne løsninger som teknisk og kvalitetsmessig er gode, men som i mange tilfeller er en del billigere. Sett i et samfunns-
økonomisk perspektiv er det Nye Veier holder på med veldig riktig, fortsetter han.

Fra femte til førsteplass

Hæhre Entreprenør kom av ulike grunner på femte plass i den første Nye Veier-konkurransen, og ble dermed ikke prekvalifisert. Selskapet tok lærdom av dette og gjorde, ifølge Hæhre, noen små, men viktige grep. I de to påfølgende konkurransen scoret Hæhre best på alt.

– Jeg føler vi har en liten, effektiv og dyktig stab, som bruker enormt med energi på å sette seg inn i og forstå oppgaven både i prekvalifiseringsrunden og i tilbudsfasen. Vi flyter selvsagt på at vi har en organisasjon som har bygget veldig mye vei i Norge over mange år. Erfaringen og kompetansen både selskapet og personer i organisasjonen kan vise til teller mye i disse konkurransene. I tillegg føler jeg vi har greid å sette sammen et godt team av rådgivere og egne ansatte som knar prosjektene og kommer frem til løsninger og priser som vi vinner på, sier Hæhre.