Foto: Sjur Rogne/Bane NOR

Rekord i mastemontering på Sørlandsbanen

25. juli ble det fløyet inn og montert 68 master mellom Moi og Egersund.

Dette er ny dagsrekord for KL-AT prosjektet, som arbeider med nytt strømforsyningsanlegg på strekningen.

I fjor sommer begynte arbeidet med å bytte ut dagens strømforsyningssystem mellom Moi og Egersund. Fundamenter til master ble boret i fjor, og i sommer er det mastene som skal på plass. Til det har entreprenøren NRC Rail valgt helikopter til å fly inn de fleste mastene. Flygningene begynte 17. juli og 25. juli var det altså full klaff; 68 master ble satt opp i løpet av en dag.

- Været i går var perfekt og bidro nok til ny rekord, sier byggeleder Sjur Rogne til Bane NORs nettsider. Det var ingen skyer, men samtidig nok vind til at helikopteret kunne utnytte vinden maksimalt i løftene.

Montering av master fortsetter i første omgang fram til 9. august.

På strekningen er det også 19 tunneler som skal få nytt oppheng i tillegg til kontaktledning, og det skal bygges sju nye autotransformatorer (AT). Autotransformatorene står plassert ca. hver tiende kilometer langs banen, og gir en jevnere og mer stabil strømforsyning til togene enn den gamle typen kontaktledningsanlegg. Dette betyr at det kan kjøres flere og tyngre tog, noe som ikke minst er viktig for godstrafikken.

Strømforsyningsanlegget på strekningen skal stå ferdig i løpet av 2018.