Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Reguleringsplan for E10 Hålogalandsvegen er vedtatt

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har vedtatt statlig reguleringsplan for E10 Hålogalandsvegen.

– Vi er nå ferdig med planarbeidet, og opprustingen av denne viktige vegstrekningen kan starte, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

Planen omfatter 150 kilometer veg i de syv kommunene Harstad, Sortland, Evenes, Skånland, Tjeldsund, Kvæfjord og Lødingen. Planen er utarbeidet av Statens vegvesen.

- Planforslaget legger til rette for både redusert reisetid og høyere standard, og har stor tilslutning lokalt. I tillegg til oppgradering av eksisterende vei, omfatter planen 30 km tunell og 30 km ny vei, heter det i en melding fra departementet. 

– Når prosjektet er ferdig, reduseres reisetiden mellom Harstad og Sortland med hele 44 minutter, sier Sanner.

- Ved å bruke statlig plan og utarbeide reguleringsplan direkte på grunnlag av konseptvalgutredning, er det utarbeidet og vedtatt reguleringsplan for hele prosjektet på bare to og et halvt år, skriver departementet.

– Dette innebærer en halvering av forventet planleggingstid, og viser at regjeringen følger opp ambisjonene om raskere planlegging av store samferdselsprosjekt, sier Sanner.

 Dette er en stor og viktig milepæl i det største samferdselsprosjektet vi til nå har planlagt i Nord-Norge, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen.

KMD besluttet i 2014 at prosjektet skulle planlegges med en statlig reguleringsplan. Det innebærer at vedtaksmyndigheten overføres fra kommunene til staten, men at planarbeidet ellers følger behandlingsreglene som gjelder for vanlig, kommunal planlegging.

- Vi startet arbeidet vårt året etter vedtaket. Med statlig plan og et svært godt samarbeid med både grunneiere, kommuner, fylker og andre berørte parter, har vi kunnet jobbe raskt og effektivt. Vi jobber nå utfra at Stortinget vedtar finansiering til neste år. Da kan spaden gå i jorda i 2019, sier Naimak.

- Et annet viktig tiltak for å redusere planleggingstiden, har vært et omfattende opplegg for medvirkning med berørte parter og myndigheter. Vegvesenet har blant annet gjennomført folkemøter i alle kommunene, og har hatt åpne kontordager for å informere om planarbeidet. Dette har bidratt til å tidlig avdekke viktige forhold i planområdet, og at man gjennom samarbeid og dialog har klart å finne frem til gode løsninger lokalt, heter det i meldingen fra departementet.

– Store deler av prosjektet skal gjennomføres som offentlig-privat samarbeid (OPS). Denne delen av prosjektet har en forventet kostnad på 8,2 milliarder kroner og er prioritert i første del av NTP 2018-2029 med byggestart allerede i 2019. Det er denne delen av prosjektet som gir de største gevinstene regionalt, sier Sanner.

Alle de berørte kommunene har vært positive til bruk av statlig plan, og har bidratt aktivt i planarbeidet. Prosjektet vil bidra til å styrke vilkårene for regional næringsutvikling, og vil knytte regionens byer tettere sammen.

Vedtaket gjelder ikke en delstrekning i Evenes kommune, som omfatter tilkobling av Evenes lufthavn til E10. Med bakgrunn i Stortingets vedtak av ny langtidsplan for Forsvaret, skal den militære aktiviteten ved Evenes gjenopptas. På grunn av dette skal det utarbeides ny reguleringsplan for flyplassområdet, som også gjøres ved bruk av statlig plan. Dette arbeidet vil gi nødvendige avklaringer for fullføring av planarbeidet for E10, og vil ikke påvirke gjennomføringen av øvrige deler av reguleringsplanen.

Reguleringsplanen har noen negative virkninger for reinbeitenæringen, som i deler av planområdet er under press. 

- Statens vegvesen har derfor innarbeidet gode avbøtende tiltak i dialog med næringen. Bruk av statlig plan er et av regjeringens prioriterte virkemidler for å oppnå raskere planlegging av store samferdselsprosjekt. Dette innebærer at staten ved Kommunal- og moderniseringsdepartementet kan utarbeide og vedta kommune- og reguleringsplaner for prosjekt av nasjonal eller regional betydning, heter det  i pressemeldingen.