Terminalen er det nasjonale knutepunktet for godstrafikk på jernbane, og har hovedansvaret for sikker og punktlig framføring av godstog. Entreprisen omfatter fornyelse av jernbanetekniske anlegg samt forberedende arbeider for ombygging av kontaktledningsanlegget.
- Det skal gjøres omfattende arbeider på et område hvor det allerede er mange arbeidslag, sier fungerende områdedirektør Beate Isetorp i Bane NOR. Hun ser frem til et godt samarbeid med Baneservice og forventer null skader i byggeperioden fra august i år til anlegget skal stå ferdig 1.juni neste år. Det er Oslokorridoren med prosjektenhet III som er ansvarlig for gjennomføring, og byggherrens rådgiver for denne entreprisen er Sweco i tillegg til interne ressurser.
- Alnabru har alltid vært spesiell. Den har gjennom tiden vært for forskjellige bygge- og fornyelsesprosjekter, sier Isetorp, som understreker at godstrafikken skal gå som vanlig, og at det er TXP (togekspeditør) som alltid har regien på terminalen. Området er ca. fire kilometer fra nord til syd, og har rundt 100 kilometer sporlengde. De jernbanetekniske anleggene på Alnabru er utbygd i flere etapper fra 70-tallet og frem til begynnelsen av 90-tallet. Anleggene består dermed av tekniske løsninger med varierende kvalitet og alder.
- Vi er veldig glade for denne kontrakten, sier administrerende direktør Ingvild Storås i Baneservice. Spesielt glad er hun for at prosjektet også innebærer vinterarbeid. Inneværende år ble ikke så bra for entreprenørmarkedet, legger hun til. Maskiner som ikke er i bruk koster for mye, og vi håper på at byggherren får bedre budsjetter neste år, sier Storås.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Bane NOR
- Kontrakter