Frykter E6-strekning forsinkes til 2035

Lokalpolitikere i Melhus vil ha E6-kryss på Ler. Det kan bidra til at nye E6 sør for Trondheim blir utsatt til 2035, mener Nye Veier.

Det skriver Adresseavisen i en artikkel på sine nettsider denne uken.

– Hvis vi klarer å kutte kostnadene med 20 prosent, kan ny E6 være ferdig i 2027. Klarer vi det ikke, er det fare for at prosjektet ikke er ferdig før 2035, sier utbyggingssjef Lars Bjørgård i Nye Veier.

Veiselskapet har vurdert mulige kostnadskutt på E6-strekningen fra Melhus til Ulsberg. Et av tiltakene som kan gi aller størst besparelse, vil være å droppe bygging av et toplans veikryss ved tettstedet Ler i Melhus kommune, som har drøye 500 innbyggere.

– Vi mener det er mulig å spare mellom 300 og 400 millioner kroner på å la være å bygge veikrysset på Ler. Vi mener også at kostnaden ved å bygge dette krysset vil være langt større enn samfunnsnytten krysset vil ha, sier Bjørgård til avisen.

Uten krysset på Ler blir det 16 kilometer mellom de to kryssene langs den nye E6-traseen i Melhus, det ene på Hovin og det andre på Skjerdingstad rett sør for Melhus sentrum.

Dette mener lokalpolitikerne i Melhus blir for mye.

– De fleste er innstilt på å beholde krysset på Ler. Nye E6 må ha nytte også for lokalbefolkningen, og da sier det seg selv at man må ha av- og påkjøringsmuligheter. Vi mener det blir for langt mellom kryssene på Hovin og Skjerdingstad, sier Melhus-ordfører Gunnar Krogstad (Ap).

Krogstad mener ikke bygging av veikryss på Ler bør utsette hele E6-prosjektet til 2035, men Lars Bjørgård i Nye Veier understreker at det dreier seg om at samtlige berørte kommuner må godta kutt.

– Hvis alle kommunene sier nei til våre forslag, blir ikke nye E6 klar før i 2035. Dersom Melhus-politikerne ikke går med på å kutte krysset på Ler, innebærer det at de andre kommunene langs E6 må vedta å kutte mer. Vi mener alle kommunene langs veien må bidra, og da bør vi droppe krysset på Ler, sier Bjørgård.