Det var på prosjektet Kilenkollen (K2) på Fornebu BundeBygg passerte besparelsen på 10.000 timer. F.v. HMS- og kvalitetssjef Rune Tunhøvd (BundeBygg), prosjektsekretær Silje Hjelkrem (BundeBygg), Petter Sponberg (iTet) og formann Nils Christell (BundeBygg).

BundeBygg sparte 10.000 arbeidstimer på seks måneder

 For to år siden begynte en ny digitaliseringsalder for BundeBygg. Gjennom hele fjoråret sparte de totalt 10.000 timer gjennom den nye måten å arbeide på. Mot slutten av juni i år har de spart like mye.

– Vi klarer stadig å hente ut nye forbedringseffekter, sier HMS- og kvalitetssjef Rune Tunhøvd i BundeBygg til Byggeindustrien. Mens de i løpet av hele fjoråret klarte å spare inn over seks millioner kroner gjennom sitt digitaliseringsprosjekt, som tilsvarer rundt 10.000 timer, venter de å doble effektiviseringsgevinsten i inneværende år.

– Så langt ligger vi godt foran å nå et slikt mål. Vi ble egentlig litt overrasket da vi i starten av juni begynte å regne på besparelsene så langt i år. Vi trodde ikke vi hadde spart inn så mye på så kort tid, legger Tunhøvd til.

19. juni ble milepelen nådd, og det var formann Nils Christell på prosjektet Kilenkollen (K2) på Fornebu som passerte besparelsen på 10.000 timer.

Samarbeid
Det er gjennom den digitale løsningen Viscenario, utviklet av Beate Størkson, BundeBygg har hentet sine effektiviseringsgevinster.

– Vi startet opp samarbeidet for to år siden, og har stadig utviklet løsningen for å tilpasse den til BundeByggs behov, sier Størkson. Viscenario jobber for å kunne ta virksomheter over fra penn og papir til en digital hverdag gjennom bruk av en mobil plattform som skal støtte alle faser i et byggeprosjekt.

– Løsningen gjør at informasjon på en enkel måte kan legges inn og hentes i et prosjekt. Informasjonen blir lagret i skyen, og blir tilgjengelig for alle med tilgang, forteller Størkson.

Utvidet bruken
BundeBygg startet opp i det små, men har nå tatt i bruk en rekke ulike funksjoner, og de mener de har hatt stor nytte av løsningen.

– Vi er veldig godt fornøyde med systemet, og bruker det blant annet til befaringer, avvikshåndteringer, vernerunder, sikker jobb-analyser, rapporter om uønskede hendelser, sjekklister, innsamling av opplysninger om forvaltning, drift og vedlikehold samt til tilvalgsløsninger, og dette sparer oss for mye tid. Et avgjørende aspekt er at løsningen snakker med våre andre styringssystemer, legger Tunhøvd til.

Etter innføringen av mobile løsninger for å rapportere og dokumentere utført arbeid ser de at de ansatte blir mer effektive.

Petter Sponberg arbeidet tidligere i BundeBygg, men er nå leid inn som konsulent og bidrar til å implementere systemet i driften.

– Vi har brukt en god del tid på opplæring, men vi har merket stor interesse fra de ansatte. Det at en app styrer systemet gjør det enkelt i bruk og har ført til at terskelen til å faktisk bruke løsningen ute på byggeplass har vært lav, sier Sponberg i selskapet iTet.

– Etter hvert som vi er blitt vant med å bruke systemet, blir effekten bedre og vi får ikke minst innspill av de ansatte i hvordan vi kan forbedre løsningen og våre egne rutiner. Måten å jobbe på er godt tatt imot av organisasjonen, legger Tunhøvd til.

Han peker på at de sparte inn hele investeringen på effektiviseringen i fjor.

– Vi mener at løsningen også har hevet kvaliteten, sier en fornøyd Tunhøvd. Løsningen har nå 400 aktive brukere i BundeBygg.

Størkson startet arbeidet med å utvikle løsningen for rundt fem år siden.

– Totalt har vi rundt 7.000 brukere av Viscenario, og det vokser stadig. Noe av årsaken til dette er nok at bransjen stadig tydeligere ser effekten av å digitalisere – og de ser dette på bunnlinjen. Det er definitivt mye å spare på å jobbe smartere, påpeker hun.