Stål og betongarbeider. Stålet har startet «knekken» på plan 9.Prosjektsjef på Deichman, Øystein Sandnes (fra venstre), Christopher Bull (prosjektleder på Deichman) og Jard Bringedal (prosjektsjef på Munchmuseet.Stål i dynamisk sone med rulletrapper montert opp til «knekken» på plan 9. Magebeltet som skal gå rundt bygget, er også påbegynt.Stålfagverk for podium til høyre, stål dynamisk sone med rulletrapper.Dekke plan 9, merket på veggen Kote 41 meter.Stål og betongarbeider. Stålet har startet «knekken» på plan 9.Utsikt mot Oslo Plaza fra plan 9. Stål i podium har startet «knekken».Stålarbeider i dynamisk sone, betongstøp av dekke på plan 9 og forskaling av rømningstrapper.Glidd kjerne helt opp til kote 60, med innstøpte skjøtehylser for armering.

Fasadearbeidene i gang på Munchmuseet

Skandinaviska Glassystem er tildelt totalentreprisen på fasadearbeidene som omfatter prosjektering, produksjon og montasje av fasaden til en kontraktssum på omtrent 150 millioner kroner.

– Akkurat nå setter vi inn noen knekter som skal fungere som plattform (magebelte) der bygget «knekker», og skal starte med å sette inn vinduer og kle betongen med Paroc-elementer - isolerte stålkassetter. Det blir laget en plattform rundt hele knekken, slik at man kan jobbe både under og over plattformen. I en høyde på omtrent 40 til 60 meter er man naturlig nok meget opptatt av sikkerhet. Når man deretter er ferdig med montasjen av Paroc-elementene, flytter man seg videre ned til podiedelen i de fire nederste etasjene og setter inn glassruter og isolerer der det ikke er isolert, og kler inn bygget. i løpet av sommeren vil vi se at betongformene spesialt på østsiden, i nord og sør fra knekken vil være under tak fra knekken og ned, forklarer prosjektsjef Jard Bringedal i ÅF Advansia.

Buede paneler

Selve glassfasaden blir montert til høsten først i dynamisk sone med de synlige rulletrappene, og vinteren 2018 vil alt glass være montert.

– Så legger vi på buede paneler i gjennomhullet eloksert aluminium. Man skal kunne se byen gjennom panelene fra hele bygget bortsett fra på toppen. Her er det helt åpent med bare glassruter. Hullene i panelene har forskjellig størrelse og er belagt med fire forskjellige perforeringer og fire forskjellige bølgemønstre som skaper et utall varianter. De lyse panelene har mindre hull, og de mørke panelene har større hull. Panelene monteres overalt; selv betongen kles med overliggende paneler. Det er kanskje det eneste som er litt spesielt med fasaden, bortsett fra sikkerhetsglasset som er spesielt sterkt. Her skal man bruke veldig mye kraft over veldig lang tid for å komme gjennom, understreker han.

To funksjoner

Til vinteren vil de bølgende aluminiumspanelene bli montert på bygget. Det har to funksjoner: Estetisk, for å gi bygget et spill - og solavskjerming.

I den dynamiske sonen, der man beveger seg opp og ned med tilkomst til utstillingssalene, krever maleriene jevn temperatur og fuktighet. Det betyr at når sola skinner på fasaden og varmer opp det store volumet, kan det påvirke temperaturen i utstillingssalene. Panelene isolerer mot solvarme. I den øverste delen er det kun utstilling i niende etasje som isoleres av en termorute med inkludert solavskjerming i form av et trykk eller et print.

Bringedal forteller at de går spennende tider i møte. Alle glasselementene blir produsert med millimeterpresisjon. Det er forskjellig grader av sikkerhetsglass alt ettersom hvor på fasaden de befinner seg. Både glasskvalitet og innfestingsmetodikk varierer alt etter hvor man er i bygget.

De største glasselementene er tre ganger åtte meter, og veier halvannet tonn. De blir montert av fasadeklatrere som henger i sele og jekker elementene på plass. Selve montasjen skjer for hånd.

– Vi er veldig fornøyde med Skandinaviska Glassystem. De er kjempedyktige, sier Bringedal til Byggeindustrien.