Karsten Hjertholm i StorOslo Eiendom leder gruppen som skal finne ut hvordan samspillet og samhandling i byggeprosjekter kan bli bedre. Foto: Bjørnar Øvrebøe/Bygg21

Karsten Hjertholm leder Bygg21s arbeidsgruppe ”Samhandling i byggeprosjekter”

 - Tillit er selve nøkkelen til bedre samhandling, sier partner og prosjektansvarlig i eiendomsutviklingsselskapet Stor-Oslo Eiendom, Karsten Hjertholm, om gruppearbeidet han er i gang med å lede for Bygg21.

 - Uansett hvilke systemer eller verktøy vi bruker for å skape en mest mulig effektive og forutsigbare byggeprosesser, vil det være den enkeltes holdning og kulturelle ballast som er mest avgjørende for om det blir et vellykket prosjekt, fortsetter Hjertholm

Som både bygningsingeniør og bedriftsøkonom har han gjennom sine mer enn 30 yrkesaktive år sittet på alle sider av bordet i bygg- og eiendomsbransjen.

Nå leder han en arbeidsgruppe som skal vurdere hvordan det er mulig å få til bedre samspill og samhandling i prosjektene i næringen. I mandatet for arbeidsgruppen henvises det til en rapport fra Sintef som i 2007 gjorde en sammenlignende studie av 122 byggeprosjekter. En av konklusjonene var: «De minst effektive byggeprosjektene er dobbelt så dyre som de mest effektive. Dårlig ledelse er hovedårsaken.» Andre rapporter bekrefter det samme bildet.

Karsten Hjertholm er ikke overrasket over denne konklusjonen. Han synes den stemmer godt med egne erfaringer både fra små og store byggeprosjekter.

- Min erfaring er at bygg- og eiendomsbransjen har mye å gå på når det gjelder å utvikle samhandling basert på tillit og en felles oppfatning av hva som gir best resultater for prosjektet. Fortsatt er det altfor mange som bare tenker på og prioriterer sine egne interesser, sier Hjertholm.

Han utelukker ikke at det skyldes manglende kundefokus:

- I alle mine år i bransjen har jeg fremdeles til gode å få en telefon fra en entreprenør som spør hvordan vi er fornøyd med bygget og prosessen. Slikt er en selvfølge i andre næringer, sier han.

- Kan hende kommer det også av at det for lite bevissthet rundt hva som erfaringsmessig skaper gode prosesser og resultater. Selv der det er felles oppstartsmøter hvor alle etter beste evne forsøker å legge godviljen til, smuldrer ofte samarbeidet underveis fordi alle blir mest opptatt av hva de selv får igjen til slutt. Da oppstår det lett misforståelser og feil.

- Hvis vi våger å vise hverandre tillit, vil alle oppnå bedre resultater, sier Karsten Hjertholm.

Arbeidsgruppen han leder i Bygg21 er nå i gang med å innhente fakta og kartlegge hva som finnes av undersøkelser og analyser innen samhandling og samspill i byggeprosjekter og beslektede virksomheter.

- Vi syntes alle at det var en grei begynnelse på arbeidet. Det er mye som er gjort på dette området. Vår oppgave blir deretter å finne det beste av det beste, og eventuelt se om det er noe som mangler, sier Hjertholm.