Ingeniørens hverdag om 10 år? Anders M Jacobsen fra Erichsen & Horgen og Torhild Tøndel fra Norconsult presenterer et mulig svar gjennom rollespill.

- Det er lov å feile - men gjør det fort

Dette er blant tingene rådgivere kan lære av startup-bransjen på veien til nye forretningsmuligheter. 

Hvordan skal rådgivere snu opp ned på egen bransje før Google gjør det? Gründer Jørn Haukøy fra Gerilja var en av flere innledere da innovasjonsgruppa i RIF (Rådgivende Ingeniørers Forening) inviterte til workshop om temaet.

– Det å la folk feile er viktig hvis man skal lete etter gode, nye løsninger. Men det er viktig å feile fort, og feile riktig – det vil si at du må lære noe av feilene, poengterte Haukøy i sitt innlegg. Han mener endringstakten har blitt mye kjappere. Det betyr at det blir mye viktigere for rådgivere å utforske nye forretningsmodeller, og søke etter muligheter som kan snu opp-ned på bransjer.

Fire ukers bolker for tverrfaglige team

Haukøy jobber blant annet med innovasjon i Hafslund, og der har de sett på hva selskapet kan lære av startup-verdenen for å utforske nye forretningsmuligheter.

– Vi har blant annet innført såkalte tigerteam. De samler ulik kompetanse til å løse problemet rundt samme bord, forteller Haukøy. Et annet viktig grep inspirert av de beste investorene i verden er å bygge opp et valideringsråd. Det fungerer litt som et styre med investorer, og kan stoppe prosjekter og ideer tidlig om det trengs. Hvert tigerteam finansieres i fire uker, og sammen med valideringsrådet erstatter det alt av planlegging, rapportering og styringsrett.

– Gjør det smått nok til at det er kontrollerbart; aldri mer enn seks-sju stykker per team. Du må godta at du ikke vet hva de skal gjøre etter de neste fire ukene. Det kan være vanskelig – særlig hos ledelsen, sier Haukøy.

Legg vekt på kundene og deres faktiske problemer

Andre tips fra Haukøy er å sørge for at læring fra prosessen blir igjen i organisasjonen og ha full kontroll på alle data og på forretningsprosessen, å sikre ekte kundefokus, og å vektlegge faktiske kundeproblemer.

– For å finne de gode løsningene, må du forstå problemet først. Faren er ofte at man har en tanke om en løsning, og så konstruerer et problem, mener Haukøy. Innovasjon er tverrfaglig, og det er viktig å ha med noen i tigerteamet som vet hvor skoen trykker. Medarbeidere fra kundesenter er et godt eksempel for Hafslund sin del, og IT-utviklere må gjerne sitte en halv dag på kundesenteret.

– Tverrfaglighet handler også om å forstå problemer og løsninger på andres fagområder og kjenne andres kjernekompetanse, poengterer Haukøy.

Går raskt i løsningsmodus

– Den største utfordringen for rådgiverbransjen er å dedikere tid til innovasjonsteamene og isolere teamet i en tidsperiode, tror Birgit Farstad Larsen, utviklingsdirektør i COWI. Også rådgiveres tankesett kan hemme innovasjon.

– Vi har en tendens til å gå i løsningsmodus for tidlig, og vi vil gjerne presentere noe for kunden som er så gjennomarbeidet som mulig. Mens innovasjon starter med å definere problemet/behovet, og deretter lage et røft utkast til løsning, poengterer Larsen.

Raskere innovasjonsprosesser i form av å jobbe mer smidig og i tråd med ”Lean”-prinsipper vil ofte bryte med tradisjonelle metoder for prosjektering. Det sier Tania Wåge Leporowski, ansvarlig Kompetansenettverk, FoU & Innovasjon i Multiconsult.

– Det krever både opplæring i, og muligheter til å trene på, mer innovative prosesser og verktøy, sier hun. Også Petrine Djupvik Flaa, HR Business Partner i Sweco, tror raske innovasjonsprosesser er vanskelig for rådgiverorganisasjoner.

Gode erfaringer med tigerteam

COWI er i gang med en prosess som ligner den Haukøy beskriver.

– Det er første gang vi prøver, og erfaringene så langt er gode, forteller Larsen. COWI har hatt stor nytte av å ta med eksterne krefter i valideringsrådet.

– De bringer inn perspektiver utenfra og kan påvirke en ellers "COWIfisert" tankegang, spesielt når det gjelder å håndtere det uvisse, sier Larsen. Også Multiconsult er godt i gang med en pilot for et innovasjonsprogram.

– Vi har vår variant av tigerteam, og vi har hatt idékonkurranse. Nå har vi valgt ut flere gode idéer som utvikles frem til prosjektforslag. Deretter blir det vurdert av et eget panel, opplyser Leporowski. På sikt er målet at de som deltar i innovasjonsprogrammet vil ta ny kunnskap inn i sine prosjekter og avdelinger, og på den måten påvirker hele organisasjonen og måten å jobbe på.