Spenncon Rail

Tronrud Bygg har i samarbeid med Spenncon satt opp en diger produksjonshall for jernbanesviller til Bane Nor på Hensmoen ved Hønefoss.

Fakta

Prosjekttype: Næringsbygg

Sted: Hensmoen, Hønefoss

Bruttoareal: 5.200 kvadratmeter

Prosjektkostnad: 136 millioner kroner eks. mva.

Tiltakshaver: Spenncon Rail

Hovedentreprenør: Tronrud Bygg

Arkitekt: Astrup & Hellern

Prosjektledelse: P7 Prosjekt

Rådgivere: RIB: WSP Engineering l RIBr: Roar Jørgensen l RIV rør + utførende: Varme & Sanitær l RIV vent + utførende: Gupex l RIE + utførende: Krøderen Elektro

Underentreprenører og leverandører: Grunnarbeider: Fossum l Gulvstøp: Hæhre Gulvstøp l Prefab betongelementer: Spenncon l Beslag: Profil Montering l Adgangskontroll: Nokas l Glassfasader: Alutek l Taktekking: Alltak l Ståldører: Atlas Industrier l Kontorfronter, himlinger: Modulvegger l Innerdører: Nordic Door l Maler: Leif Ivar Malerservice l Ferdigbetong: Unicon l Stål: Celsa l Fjernvarme: Oplandske Bioenergi l Produksjonslinjer: Tronrud Engineering, Abetong AB, Haarup AS, Demag AS, TI Industrier Hønefoss

Bygget, som er 180 meter langt og har en bredde på mellom 27 og 45 meter, ligger bare 60 meter fra jernbanen. Dermed får Bane Nor de mest kortreiste svillene som blir produsert – en miljøeffekt i seg selv. Bakgrunnen for prosjektet, der Spenncon Rail er byggherre, er at selskapet vant konkurransen om en rammeavtale med Bane Nor, som innbefatter levering av sviller de neste seks årene med opsjon på levering i ytterligere fire år.

– Prosjektet har en ramme på 136 millioner kroner eksklusiv moms. Spenncon har hatt egen kontrakt med byggherren på levering av all prefabbetong, mens Tronrud Bygg har en samspills-
entreprise på alt annet vedrørende bygget og tomta, sier prosjektleder Rollef Johansen i Tronrud Bygg til Byggeindustrien.

Store kontrakter

Prosjektet har, i tillegg til bygget, omfattet tre store kontrakter for produksjonslinjene. Det danske selskapet Haarup har levert betongblanderiet, svenske Abetong har klevert benkene der svillene- -støpes samt kappsag, mens Tronrud Engineering har stått for leveransen av en produksjonslinje som frakter svillene ut av bygget.

– Fabrikken er satt opp på fundamenter og har betonggulv. Det er brukt sandwichelementer av betong som vegger, og betongdragere bærer taket. Resultatet har blitt en forseggjort og stilig fasade med stående betongelementer som er elleve meter høye, og med skråstilte vinduer i hele høyden. Rundt dører og porter er det montert corten-stål som omramming, sier Johansen.

2000 kubikkmeter betong

Tronrud Bygg har levert alt arbeid under bakkeplan, mens Spenncon har stått for råbygget.

– Det har gått med rundt 2000 kubikkmeter med betong, som er levert av Unicon, sier prosjektleder Knut Magne Mork i Spenncon Rail. Han er også ansvarlig for byggeledelsen gjennom sitt selskap P7 Prosjekt AS.

Han forteller at de har måttet forholde seg til et stramt budsjett, noe som medførte en trang start på prosjektet.

– Industrikonsernet Consolis ga ikke grønt lys for oppstart før etter to og en halv måned etter at kontrakten ble signert. Derfor ble vi ferdig med det bygningsmessige arbeidet ved påsketider i stedet for på nyåret. Men etter at vi kom i gang med arbeidet, har alt gått veldig bra, sier Mork, noe Johansen er enig i.

– Vi har klart å sette opp mye bygningsmasse på kort tid. Byggearbeidet begynte i juni i fjor, og allerede i midten av mars i år var arbeidet ferdig, sier prosjektlederen i Tronrud Bygg.

En positiv miljøeffekt, er at Spenncon Rail er satt opp der det tidligere lå en skytebane. Denne skal nå flyttes lenger frem i terrenget, noe som bidrar til betydelig mindre støy.

– En annen miljøeffekt, er at selskapet Oplandske Bioenergi AS leverer all oppvarming til både den nye fabrikken, og til de gamle fabrikkhallene til Spenncon via fjernvarme. Vi unngår da å bruke olje og gass som energikilder, sier Mork.

Han mener at Tronrud Bygg har håndtert byggeprosessen på en god måte.

– Vi valgte en samspillsmodell fordi prosjektet var avhengig av et godt samarbeid mellom alle aktører for å komme i mål på en best mulig måte. Det er kompliserte grensesnitt mellom byggekontrakten og de ulike produksjonskontraktene. Vi er glade over at en lokal entreprenør er konkurransedyktig med andre store aktører som Miljøbygg, Veidekke, Strøm Gundersen, Hent og Asker Entreprenør, sier Mork.

– Ja, Tronrud Bygg har gjennomført et industrihistorisk bygg, sier Johansen.

Omfattende rådgivning

Rådgivingsselskapet WSP Engineering AS har utført prosjektering av det plasstøpte betongarbeidet til Spenncon Rail på Hensmoen.

– Vi har prosjektert fundamenter for hallen, kontorbygget og utvendige konstruksjoner samt gulv på grunn i hall og kontorbygg. Av utvendige konstruksjoner, kan det nevnes fundamenter for transportbånd, tippegrop og et sedimenteringsbasseng, fundamenter for siloer samt et par utvendige plater, sier regionleder sør i WSP Engineering AS, Anders Kongstein-Kokkim til Byggeindustrien.

I selve industrihallen er det ingen vindkryss. Her er alle prefabsøyler forankret med momentstive boltegrupper ned i fundamentene. Dette er en ganske uvanlig løsning i Norge, og var relativt krevende å få til, ifølge Kongstein-Kokkim.

– Det har vært mye teknisk utstyr, prosjektert av andre selskaper, som er blitt montert inn i våre konstruksjoner, samt at vi har måtte etablere føringer for dette. Gulvet mellom oppspenningsfundamentene måtte deles, da det var nødvendig med en grube der. Her måtte vi prosjektere en løsning som gjorde at gulvet klarte å motstå oppspenningskraften med en grube i midten. Løsningen ble å ha bjelker på tvers av gruben, forklarer regionlederen.

Han opplyser videre at alt innstøpningsgods for søyler måtte støpes og plasseres eksakt inne i fabrikkhallen.

– Her har det vært mye korrespondanse og sjekking av tegninger for å få dette riktig. Det har totalt sett vært et krevende arbeid, men resultatet ble veldig bra. Vi har hatt en positiv dialog både med byggherren og med hele prosjekteringsgruppa, sier Kongstein-Kokkim.


Flere prosjekter