Grilstad Marina, Havseilervegen

Der tidligere bølgene fra Strindfjorden - som er en del av Trondheimsfjorden - vasket inn over stranden, har det de siste årene vokst opp en hel by med per i dag rundt 1.000 innbyggere, og bedrifter med et tilsvarende antall arbeidsplasser.

Fakta

Sted: Trondheim

Prosjekttype: Boliger

Bruttoareal: 7.800 kvadratmeter

Byggherre, byggeledelse, totalentreprenør: Grilstad Marina

Totalpris: 425 millioner kroner

Arkitekter: Lund Hagem Arkitekter

Landskapsarkitekt: Selberg Arkitekter

Rådgivere: RIB Bygg: Siv.ing. Trond Amundsen l RIBr: Cowi l RIGeo: Multiconsult l RIByFy: Norconsult l RIEnergi: SWECO l RIV rør og sprinkler: Asplan Viak l RIV vent: Trondheim Luftteknikk l RIVA: Vianova l RIE: Elteam

Underentreprenører og leverandører: Tømrerarbeid eneboliger: Tømrermester Arnstein Sørgård l Tømrerarbeid leilighetsbygg og rekkehus: Byggmester Bugge l Tømrerarbeid brygger: Byggmester Knudsen l Utomhusarbeid: Søbstad l Graving og massetransport: Tverås Maskin & Transport l Betong- og stålarbeider: Teknobygg l Produksjon og leveranser av sedertre:  Moelven l Heis: Heis 1 l Rørlegger: K. Lund l Ventilasjon: Trondheim Luftteknikk l Elektro og teleteknikk: Elteam l Mur, puss og flis: Ivar S. Moe og Ragnar Skånøy l Flisleverandør: FagFlis Flisfakta l Taktekking og membran: Icopal l Kjøkken, bad og garderober: HTH l Trapper: Hagen l Parkett og byggevarer: XL-Bygg Gunnar T. Strøm l Brannisolering/tetting: Firesafe l Glass og aluminium: Riis Glass l Prefab betongdragere og kaikonstruksjon: Contiga l Stål- og smedarbeider: Trondheim Stål l Ledesystem: Prolink International l Blikkenslager: Olaf Hansen l Maling og gulvarbeider: Sverresborg l Bærende trekonstruksjoner: Hunton Fiber og Kjeldstad Trelast

I disse dager er innflyttingen i full gang i det som foreløpig er det siste av til sammen fire boligprosjekt. I tillegg er det reist fem næringsbygg som en del av prosjektet Grilstad Marina. Havseilervegen, som er bygd på en kunstig øy ut mot Strindfjorden, består av en blanding av eneboliger, rekkehus, som i dette tilfelle kalles «kanalhus», og treetasjes blokker. Også blokkene er gitt egne navn, kalt «bryggeleiligheter». Hele prosjektet fremstår som en samlet enhet som arkitektfirmaet Lund Hagem Arkitekter i Oslo står bak. Prosjektet består av 12 eneboliger til en pris på mellom 13 og 16,5 millioner kroner og 16 kanalhus/
rekkehus, og 33 leiligheter fordelt på treetasjes blokker. Alt sammen utformet som en enhet med sjøen på tre sider, og et stort felles atrium mellom de to husrekkene i det avlange boligprosjektet.

Boligene er utformet slik at de har direkte kontakt med sjøen. Eneboliger og rekkehus/kanalhus og halvparten av blokkleilighetene har egne båtplasser i to marinaer som er en del av prosjektet slik at for de fleste er det mulig å gå direkte ut fra leiligheten og ut i båten dersom det er ønskelig. I umiddelbar nærhet har Grilstad Marina bygd en ny båthavn for Trondheim kommune, og som Trondheim Båtforening med plass til om lag 800 småbåter. Småbåthavna er med dette den største i Trondheim.

Byggestart

Byggestart for Havseilervegen var i mai 2015, og er det tredje boligprosjektet på Grilstad Marina som nå er helt ferdig. På den andre siden av kanalen, i prosjektet som kalles «Fjordhagen», og som består av åtte blokker med til sammen 195 boenheter, startet innflyttingen for ett år siden. Dette prosjektet vil stå ferdig neste sommer. Som for de fleste andre delprosjektene i Grilstad Marina, har utbyggeren selv valgt å være totalentreprenør. I følge administrerende direktør Liv Malvik, prosjekteringsleder Johan Sandvik og prosjektleder Jørn Nilssen er de så langt godt fornøyd med denne måten å organisere byggeprosessen på.

– Det har gitt oss muligheter for nær kontakt mellom oss som byggherre og totalentreprenør, og de enkelte underentreprenører. Vi har kjøpt de tjenestene vi har hatt behov for til enhver tid uten å binde oss til langsiktige kontrakter, forteller Liv Malvik.

Fra byggherrens side har det krevd god kompetanse og tilstrekkelig kapasitet innen de ulike fagfelt, og nødvendigheten av å være seg bevisst de ulike grensesnitt i byggeprosessen. I prosjekt «Havseilervegen» har Grilstad Marina stort sett klart seg med en intern prosjektgruppe på bare fire personer.

– Det var i utgangspunktet våre eiere som ønsket at vi skulle organisere oss på denne måten. Vi er såpass fornøyd med de erfaringene vi har høstet at dette vil vi fortsette med, sier Liv Malvik.

Noen faste

Grilstad Marina har likevel ikke bare shoppet blant mange ulike entreprenører. Det er noen som har hatt mer eller mindre faste oppdrag. Det gjelder blant annet Stjørdalsfirmaet Tverås Maskin & Transport som har hatt flere oppdrag med grunnarbeid. Hele prosjektet hviler på sjøbunn som består av hard leire. Utbyggeren har derfor lagt stor vekt på å kartlegge bærekraften i sjøbunnen før utbyggingen kunne starte for å være helt sikre på at det ikke skulle inntreffe uforutsette problemer i fremtiden. Gulvet i garasjeanlegget ligger så vidt under fjord-overflaten. Den maksimale grensen mellom flo og fjære er beregnet til hele 4,5 meter, sett i et historisk perspektiv. Alt dette er det tatt hensyn til da byggeprosjektet ble utformet.

Betongarbeidet i Havseiler-vegen er utført av Teknobygg i Trondheim, mens Tømrermester Arnstein Sørgård AS i Trondheim har hatt ansvaret for tømrer- og snekker-arbeidet. VVS-firmaet K. Lund i Trondheim har tatt seg av det meste av VVS-oppdragene, mens firmaet Elteam, også det et Trondheimsfirma, har hatt ansvaret for mye av el-installasjonene.

Det som en besøkende legger mest merke til ved siden av den arkitektoniske utformingen av hele Havseilervegen, er fasadebekledningen som består av vedlikeholdsfritt sedertre, produsert og levert av Moelven. Det gir et brunaktig og helhetlig preg av bygningene. Mellom de ulike byggene er det lagt betongheller fra Stjørdal og skifer fra Oppdal, og innimellom er det grøntarealer, beplantninger og enkle lekeapparater. Liv Malvik opplyser at hovedgruppen av de kommende innbyggerne i Havseilervegen består av småbarnsfamilier, som vil ha kort avstand til en nybygd barnehage i kommunal regi, og par i alderen fra 40 år og oppover.

– Det vi savner, er familier med barn i skolepliktig alder. Dem er det få av, forteller Malvik.

Leilighetene

De enkelte leiligheter er utstyrt forskjellig. De dyreste har opptil fem toaletter og tre bad, mens standarden er to bad og like mange toaletter for hver boenhet. Eneboligene er på tre etasjer der den nederste etasjen også er fullt utstyrt med kjøkken. Det er én felles parkeringskjeller og boder for alle boenhetene under hele Havseilervegen.

Byggene er bygd etter Tek 10-kravene og har fått energiklasse B. Oppvarming skjer gjennom fjernvarme fra Statkrafts fjernvarmeanlegg på Heimdal. Senere vil fjernvarmen trolig komme fra et planlagt fjern-varmeanlegg på Ranheim som ligger bare en snau kilometer unna. I leilighetene er det vannbåren varme med en kombinasjon av radiatorer og varme-
kabler i gulv.

Innflyttingen i Havseilervegen starter i disse dager, og vil pågå til et stykke utpå høsten. I skrivende stund er det bare to av de 61 leilighetene som ikke er solgt selv om dette boligprosjektet ligger i den øvre prisklassen.

Når Havseilervegen er så godt som sluttført, er Liv Malvik og hennes stab likevel langt fra ferdig med jobben, snarere halvveis. Rett nordøst for Havseilerveien er planlegging og regulering i full gang for et nytt boligprosjekt med mulig byggestart om to år. Det skal bestå av ikke mindre enn om lag 20 ulike bygg i forskjellig størrelse og utforming, både rekkehus og blokker, med totalt cirka 385 boenheter. Det vil heller ikke være slutt med det. Flere næringsbygg og boligprosjekter er under planlegging. Liv Malvik opplyser at Grilstad Marina totalt sett vil investere omkring seks milliarder kroner. Av dette er bare om lag halvparten brukt så langt. Havseilervegen alene er beregnet å koste cirka 500 millioner kroner.

Utbyggingen av Grilstad Marina startet for fullt i 2010 da stein fra den 2,5 kilometer lange Strindheimtunnelen, ble brukt til å fylle opp sjøbunnen utenfor den kjente slakte- og spekematfabrikken Grilstad der Jenssen-familien har aksjemajoriteten. Jenssenfamilien er en av de eldste forretningsfamilier i Trondheim. Brødrene Anton og Erling Jenssen eier 49 prosent av aksjene i Grilstad Marina, mens Sparebank1 SMN eier 35 prosent og Ivar Koteng 16 prosent.

Så langt er det bygd fire boligprosjekt. «Vannspeilet» med 142 boenheter fordelt på ti blokker som stod ferdig i 2013. Prosjekt «Kanalen» med 176 boenheter fordelt på seks blokker var ferdig i 2015, mens prosjekt «Fjordhagen» med 195 boligenheter fordelt på åtte blokker er ferdig innflyttet neste år.

Det er også flere store næringsbygg som er en del av Grilstad Marina. Blant annet et eget bygg for Kongsberg Maritime. Også andre kjente firma som Visma har tilhold her. Til sammen er det om lag 25 ulike firmaer med rundt ett tusen ansatte. Det planlegges å bygge ytterligere fire-fem næringsbygg før hele Grilstad Marina er ferdig utbygd om åtte til ti år.


Flere prosjekter