Er kommunekorrupsjon et stort problem?

I løpet av det siste året er det rullet opp en omfattende korrupsjonssak tilknyttet byggesaksavdelingen i Drammen kommune. Tre personer er nå dømt til fengsel i denne omfattende saken – og enkelte peker på at dette bare er toppen av isfjellet innen kommunekorrupsjonen i Norge. 

Korrupsjon

Korrupsjon (utledet fra åkorrumpere,latincorrumpere ) er å bestikke eller motta bestikkelser, i form av penger, gaver eller tjenester, for at en person i en maktrolle skal gi en annen person fordeler utenom reglene. Transparency International beskriver korrupsjon generelt som «misbruk av makt i betrodde stillinger for personlig gevinst». Etternorsk strafferett er både aktiv og passiv korrupsjon straffbart, når denne er utført av eller rettet mot en person i anledning av stilling, verv eller oppdrag. Både offentlige og private stillinger, verv og oppdrag er omfattet. Korrupsjon kan straffes med bøter eller fengseli inntil tre år. Kilde: Wikipedia

Tre utbyggere er til nå dømt til fengsel i saken i Drammen der det skal ha foregått utstrakt bruk av bestikkelser for å sikre seg byggetillatelser. I starten av 2018 starter rettsaken mot to tidligere ansatte i kommunen som er siktet i saken. 

Sjelden har vi sett så alvorlige saker komme til overflaten innen den offentlige forvaltningen i Norge - og saken, som er bredt dekket i både lokal- og riksmedia, er meget alvorlig for Buskerud-kommunen. Spørsmålet er om årsaken til at vi hører om så få slike saker her i Norge, er at slike lovbrudd ikke skjer – eller er det at de aldri oppdages?

Vi tror nok dessverre at korrupsjon foregår i langt større grad enn vi liker å tro. Fristelsen kan ofte være stor og risikoen for å bli tatt i slike saker, er relativt liten - om man begrenser omfanget i noe grad. Det kan derfor godt være slik at dette bare er toppen av isfjellet – og at det faktisk er veldig mye rundt om i landet som ikke er som det burde være. Og byggenæringens funksjon gjør at den relativt ofte kan bli dradd inn i slike saker. Ting som ikke tåler dagens lys kan for eksempel skje, som i Drammen, når det skal gis byggetillatelser, men det kan også helt klart slå inn rundt tildelinger av kontrakter. Det er ikke sjelden vi får inn meldinger om at enkelte mener behandlingen av ulike saker ikke har skjedd på riktig side av loven, men dette tas sjelden videre.

I Norge er det en stor grad av lokal forvaltning, også når det gjelder store og viktige saker med omfattende budsjetter. I veldig mange kommuner, som i Norge ofte kan være små og der mange kjenner mange, kan det åpne seg for fristelser enkelte ikke klarer å holde seg unna. Det er derfor fare for at det skjer saker og ting som aldri kommer til overflaten.

Vi skal ikke påstå at dette er noe som kan karakteriseres som et stort problem mange steder – men det vil være naivt å tro at det er fraværende. Der store penger er i omløp, vil det alltid være en fare for at noen prøver seg på snarveier man ikke burde.

Nå er det ikke slik at det nødvendigvis alltid er penger under bordet som er veien dette vanligvis går – det kan også være at en ytelse kan være verdt en annen tjeneste. Vi snakker rett og slett om vennetjenester og kameraderi. På steder der mange kjenner hverandre kan ulike typer for ytelser mellom offentlig ansatte og personer som opererer i det private markedet lett karakteriseres som korrupsjon, selv om de enkelte dette omhandler likevel ikke oppfatter det slik. Derfor er det selvsagt også viktig både for den enkelte ansatte, men også for ledelsen rundt om i kommunene, å være klar over faren som finnes for at korrupsjon kan oppstå, og dermed se viktigheten av å bygge opp en sunn kultur som aktivt motarbeider dette. Ikke minst er det viktig at man også har bygd opp gode rutiner for å både hindre, og ikke minst avdekke, korrupsjonstendenser.

Det er blitt et stadig strengere lovverk rundt hva som kan defineres som korrupsjon, ikke minst hvordan man slår ned på dette. Dette er også helt nødvendig. Det er offentlige interesser og offentlige penger som står på spill i slike saker, og vi kan ikke stå og se på at det bygges opp en alternativ offentlig forvaltning der private skor seg på dette, og dermed aktivt motarbeider fellesskapets beste. Det finnes flere nasjoner rundt om i verden som må kunne karakteriseres som gjennomkorrupte, og i en slik sammenligning velger vi å tro at Norge er mer eller mindre rene. Det betyr likevel ikke at Norge er fritt for korrupsjon – vi har definitivt også våre utfordringer - og problemene er nok dessverre større enn vi skulle tro.