Bakgrunnen for Multiconsults forslag er den nye, underjordiske Torvparkeringen, som vil føre til mindre trafikkmengde i Festningsgata.
- Parkeringen gir en historisk mulighet for å prioritere myke trafikanter og ta opp elementer av «shared space»-tankegangen, med lavere grad av segregering mellom myke og harde trafikanter. Ved å aktivisere Posebyen vil vi tilrettelegge for at en gå- eller sykkeltur gjennom Kvadraturen blir en opplevelse, og ikke bare en transportetappe, sier Multiconsults markedssjef for by og samfunn, Bjørn Oscar Unander, i en pressemelding.
Forslaget inkluderer å gi krysningen av Festningsgata en utforming og tilrettelegging som visuelt binder den sammen med Torvet.
- Festningsgata fikk etter 2. verdenskrig rollen som hovedferdselsåre inn til Kvadraturen. Tanken var da at den brede avenyen skulle åpne seg mot Østre havn med springvann og grønne trær. I stedet har gata etter hvert blitt en trafikkmaskin som i praksis deler byen i to. Ved å avta trafikkmengden vil den historiske sammenhengen i Kristiansand sentrum fremheves. Det å binde sammen den østre og vestre delen av byen kan bli begynnelsen på en bedre tilrettelegging av Posebyen som besøksmål, sier Unander.
Forslaget skal utredes videre i samarbeid med regionale og statlige myndigheter.
- Nøkkelord
- Multiconsult