Vil du være med å digitalisere søknadsprosessen for byggesaker? - Teknisk Prosjektleder for Fellestjenester BYGG

Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) er et nasjonalt kompetansesenter innenfor bolig- og byggkvalitet, og sentral myndighet på flere områder innenfor bygningsdelen av plan- og bygningsloven. DiBK er sentral myndighet for det bygningstekniske regelverket, og tilsynsmyndighet for reglene om dokumentasjon av byggevarers egenskaper. I tillegg driver direktoratet ordningen for sentral godkjenning av foretak etter plan- og bygningsloven. Direktoratets arbeid er rettet mot kommunene, aktørene i byggeprosessen, byggevaremarkedet og publikum. Direktoratet har 90 ansatte og har kontorer i Oslo og Gjøvik. DiBK er underlagt Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD).

FirmaDirektoratet for byggkvalitet (DiBK)
FylkeOslo
Søknadsfrist13.08.2017

Vi søker etter en rådgiver/seniorrådgiver som vil bli systemeier og teknisk prosjektleder for en nasjonal tjenesteplattform på Altinn kalt Fellestjenester BYGG. Denne plattformen skal bidra til at IKT-leverandører kan lage innovative og brukervennlige selvbetjeningsløsninger for byggesak. Totalt 17 leverandører har inngått avtale med DiBK om å utvikle og tilby løsninger på denne plattformen.

Vi er i gang med et stort utviklingsløp for å digitalisere hele søknadsprosessen på Fellestjenester BYGG. Fellestjenester BYGG skal validere at byggesøknaden er korrekt utfylt, validere byggesøknaden opp mot eksisterende regelverk og digitalisere saksbehandlingsflyten. De første tjenestene er i ferd med å produksjonssettes, men flere tjenester er under planlegging. DiBK trenger nå en systemeier for Fellestjenester BYGG som kan sikre en profesjonell videre drift og utvikling.

Arbeidsoppgaver

  • være sentral i arbeidet med å videreutvikle og forvalte Fellestjenester BYGG
  • være en pådriver for digitalisering av byggesøknadsprosesser både mot IKT-leverandører, myndigheter og brukere
  • være bindeledd mellom DiBK, eksterne utviklere, sektormyndigheter og Altinn
  • følge opp leverandører med tjenestekonsesjon for å fastsette utviklingsløp og bidra til å løse tekniske utfordringer på tjenesteplattformen som står i veien for planlagt utvikling
  • sikre at versjonsopppgraderinger og testing skjer på en tilfredsstillende måte i samarbeid med utviklere og testere
  • tilrettelegge for at leverandører med tjenestekonsesjon får utvikle brukervennlige og innovative løsninger
  • du vil arbeide tett sammen med andre fagpersoner i organisasjonen, og får gode muligheter til å påvirke og videreutvikle eget arbeidsfelt
  • du vil få interessante faglige utfordringer og gode utviklingsmuligheter

Kvalifikasjoner

  • Har bachelor- eller mastergrad i IT/informatikk, forvaltningsinformatikk eller lignende. Lang relevant erfaring kan erstatte manglende formell høyere utdanning
  • Behersker norsk og engelsk muntlig og skriftlig
  • Har kjennskap til og forståelse for kompontentbasert arkitektur og gode arkitekturprinsipper
  • Evne til å kunne kommunisere tekniske aspekter for ikke-teknisk publikum
  • Evne til å beskrive brukerhistorier og spesifisere funksjonalitet
  • Er kjent med iterative arbeidsprosesser
  • Det er ønskelig at du har erfaring med oppgavestyring (f eks Jira/Confluence/Bitbucket)
  • Det er ønskelig at du har erfaring med Scrum, Kanban eller lignende
  • Det er ønskelig at du har erfaring som tjenesteeier eller utvikler på Altinn-plattformen

Utdanningsretning

  • IT
  • Informatikk

Utdanningsnivå

  • Høyskole / Universitet, Diplom / Bachelorgrad
  • Høyskole / Universitet, Hovedfag / Mastergrad

Personlige egenskaper

  • Gode samarbeidsevner
  • Selvdrevet og løsningsorientert
  • Nysgjerrig, selvgående og inkluderende
  • Samarbeider godt med andre
  • Analytisk, strukturert og systematisk
  • God systemforståelse og -interesse
  • Trives å jobbe både i team og selvstendig
  • Opptatt av brukerorientering, innovasjon og digitalisering

Vi tilbyr

  • En utfordrende stilling i et godt og hektisk arbeidsmiljø
  • Faglig engasjerte og sosiale kolleger
  • Direktoratet følger statens arbeidstidsordninger og har en god personalpolitikk. Arbeidssted er i våre hyggelige lokaler sentralt i Oslo
  • Stillingene lønnes etter kvalifikasjoner som seniorrådgiver 650 000 - 800 000 - etter statens lønnsregulativ. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere avlønning vurderes
  • Stillingen gir medlemskap i Statens Pensjonskasse med en god tjenestepensjonsordning, samt yrkesskade- og gruppelivsforsikring og mulighet for boliglån etter regler fastsatt av KMD

Vi er opptatt av mangfold, og vi oppfordrer alle kvalifiserte til å søke jobb hos oss, uansett alder, kjønn, funksjonsevne og etnisitet.

Direktoratet er omfattet av offentlighetslovens bestemmelser om rett til innsyn i søkerlister. Søker vil bli varslet før eventuell offentliggjøring skjer.

Kontaktinfo:

Ragnar Jacobsen, Avdelingsdirektør (+47) 90538382, rhj@dibk.no

Søk stilling

Vis flere stillinger: