Fra byggingen  av løsmassetunellen som er en del av veiprosjektet i Porsgrunn. Foto: Christian Aarhus

Lilleelvkrysset kan bli 62 millioner dyrere enn antatt

Arbeidet med Fv. 32 Gimlevegen-Augestadvegen kan bli 11 prosent, eller 62 millioner kroner, dyrere enn beregnet.

Fv. 32 Gimlevegen-Augestadvegen (Lilleelvprosjektet) er et av de to største prosjektene i Bypakke Grenland. Prosjektet løser utfordringer som kryssing av jernbanen midt i Porsgrunn sentrum og vil gi bedre fremkommelighet for næringstrafikken og andre reisende i hele Grenland.

Prosjektet går igjennom ett tett byområde og er svært komplisert. Uforutsette forhold har gjort at prosjektledelsen har orientert ordførerne i bypakkesamarbeidet om økt prognose i prosjektet på 62 millioner kroner.

- I den senere tiden har vi gått detaljert gjennom prosjektet for å få en oversikt over prosjektets totalkostnader. Ny og oppdatert prognose er 645 millioner kroner. Økningen har flere årsaker, forteller prosjektleder Roar Gärtner i Statens vegvesen i en pressemelding.

Fylkesordfører Sven Tore Løkslid uttaler at de økte prognosene er alvorlige og at han forventer at alle steiner snus i arbeidet med å begrense konsekvensene.

-Styringsgruppa i Bypakke Grenland ble orientert om at hvis alt går galt kan vi få en kostnadsøkning på 11 prosent. Statens vegvesen har fått i oppgave å se på ulike kutt innenfor prosjektene. Disse vil bli framlagt for styringsgruppa, sier han.

-Prosjektet er svært viktig for regionens næringsliv og løser en flaskehals i veisystemet vi lenge har strevd med å gjøre noe med. Vi fester stor lit til at dette er et unntak. Så langt har prosjektene i bypakka holdt seg innenfor de økonomiske rammene, legger Løkslid til.

Fylkesordføreren understreker at selv om prosjektet er bompengefinansiert har Bypakke Grenland ikke anledning til å øke innkrevingen. Det som vil kunne bli en konsekvens er at andre prosjekter i bypakkas portefølje vil kunne bli skjøvet ut i tid eller må overføres til bypakkas fase 2. Hvilke prosjekter som vil kunne bli rammet er et politisk spørsmål som avgjøres av kommunestyrer og fylkesting.

Årsakene er vanskelige grunnforhold og uforutsette forhold i grunnen. Disse forholdene er blant annet kartlagte kabler og ledninger. I tillegg er det mangler i konkurransegrunnlaget.

- Vi har også gjort en feil ved at vi ikke har tatt høyde for deponering av forurensende masser. Dette koster 10 millioner kroner, opplyser prosjektlederen.

Den gamle prognosen var 583 millioner kroner, slik at endringen i prognosen er på 62 millioner kroner.

Prosjektet vurderer fortløpende om det er elementer i kontrakten som kan kuttes ut for å få beløpet ned.

Arbeidet med hele prosjektet er delt inn i to hovedentrepriser.

Begge kontraktene er planlagt ferdig sommeren 2018.