Rådgiver/spesialrådgiver

Oppfølging av spennende byggeprosjekter i Oslo kommune 

Byrådsavdeling for næring og eierskap, seksjon for eierskap og prosjekter

Byrådsavdeling for næring og eierskap har det overordnete ansvar for kommunens nærings- og eierskapspolitikk, herunder utøvelse av kommunens eierfunksjon i aksjeselskaper, overordnet ansvar for kommunale foretak og etater innen eiendomsforvaltning og næring. Avdelingen er organisert i to seksjoner og kommunaldirektørens stab. Det er ledig en stilling som rådgiver/spesialrådgiver i seksjon for eierskap og prosjekter.

Oslo kommune har eierskap i fem kommunale foretak og helt eller delvis i over 30 aksjeselskap til en bokført verdi på over 65 milliarder kroner. Seksjonen har ansvaret for oppfølgingen av de kommunale eiendomsforetakene Undervisningsbygg Oslo KF, Boligbygg Oslo KF, Omsorgsbygg Oslo KF og Kultur- og idrettsbygg Oslo KF i tillegg til Oslo Havn KF.

Oslo er en by i vekst og disse foretakene skal i perioden frem til 2020 gjennomføre investeringer i nye og eksisterende bygg for over 25 mrd. kroner. Dette inkluderer blant annet nytt Munchmuseum og Deichmanske hovedbibliotek i Bjørvika, Nye Jordal Amfi, ny storbylegevakt og ny brannstasjon. Seksjonen har også ansvaret for eierskapsforvaltningen til 17 aksjeselskap, herunder E-CO Energi Holding AS og Hafslund ASA.

FirmaOslo kommune, Byrådsavdeling for næring og eierskap
FylkeOslo
Søknadsfrist02.08.2017

De fire eiendomsforetakene har en spennende og omfattende prosjekt- og eiendomsportefølje. En av seksjonens hovedoppgaver er å følge opp porteføljene og sikre at byggeprosjektene holder seg innenfor vedtatte rammer. På grunn av den høye investeringstakten i eiendomsforetakene er det besluttet å opprette en ny stilling som rådgiver/spesialrådgiver i seksjonen. Vi søker en engasjert person som ønsker å ha ansvar for overordnet oppfølgning av et eiendomsforetak med et særskilt fokus på større byggeprosjekter.

Arbeidsoppgaver

Stillingen er nyopprettet. Hovedoppgaven vil være oppfølgning av større byggeprosjekter som er under planlegging og gjennomføring. I tillegg inngår generell virksomhetsoppfølgning av et eiendomsforetak, herunder utredninger av administrative og økonomiske spørsmål og forberedelse av saker som skal til politisk behandling. Det må også påregnes å måtte delta i spesifikke prosjekter og oppgaver som til enhver tid legges til seksjonen.

Kvalifikasjoner

Det kreves høyere utdanning på masternivå. Det vil bli lagt vekt på relevant jobberfaring, gjerne fra fagmiljøer som har arbeidet med å planlegge, gjennomføre eller kvalitetssikre større byggeprosjekter i privat eller offentlig sektor. Det er en fordel med økonomisk eller teknisk kompetanse, men ingen forutsetning. Det vil bli lagt vekt på erfaring fra offentlig sektor og politiske prosesser, herunder kunnskap om retningslinjer for gjennomføring av statlige eller kommunale investeringsprosjekter. Vi vektlegger også relevant IT-kompetanse, god skriftlig og muntlig fremstillingsevne og kapasitet til å levere høy kvalitet innenfor korte frister.

Personlige egenskaper

  • Evne til å arbeide systematisk med mange parallelle prosjekter
  • God muntlig og skriftlig fremstillingsevne
  • Evne til både å arbeide selvstendig og i team
  • God gjennomføringsevne
  • Personlig egnethet vil bli vektlagt

Vi tilbyr

  • Utfordrende og engasjerende arbeidsoppgaver i skjæringspunktet mellom politikk og administrasjon
  • Et stimulerende og godt arbeidsmiljø med høy faglig kompetanse
  • Fleksitid
  • Gode pensjons- og forsikringsordninger
  • Avlønning i henhold til Oslo kommunes lønnsregulativ etter kvalifikasjoner og arbeidserfaring p.t som rådgiver mellom lønnstrinn 34 - 53 (kr. 471 300 - kr. 664 500 eventuelt som spesialrådgiver ) ltr. 39- ltr. 60 (kr. 513 800 - kr. 766 400)

Arbeidsplassene i Oslo kommune skal preges av mangfold, og våre ansatte skal gjenspeile byens befolkning. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss, uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom det er behov for det.

Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste, selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om.

Søknaden sendes elektronisk

Kontaktinfo: Anders Berg, seksjonssjef 971 93 939 eller
Marianne Brath Lien, fagsjef 916 50 989.