Utvidelse av flyplassen i Molde

Styret i Avinor vedtok i går utbygging av Molde lufthavn Årø til drøyt 60 millioner kroner. Samtidig ga styret grønt lys for opplegget for forlengelse av rullebanen Molde Lufthavnutvikling AS vil gjennomføre, melder Romsdals Budstikke.

Dette er en gledens dag for oss, sier lufthavnsjef John Offenberg i Avinor på Årø etter at selskapets styre i går godkjente utbyggingsplanene. I fjor og i år har Avinor investert rundt 40 millioner kroner på Årø. Investeringene som ble vedtatt i går, vil bli gjennomført i 2006. Dermed vil Avinor på tre år ha investert rundt 100 millioner kroner på Årø. I tillegg kommer rullebaneforlengelsen til 3855 millioner kroner Molde Lufthavnutvikling vil gjennomføre i løpet av 2007. Det betyr at det i løpet av fire år vil være investert totalt cirka 150 millioner kroner i opprusting av Molde lufthavn Årø. Rullebanen skal etter planen forlenges fra dagens 1.600 meter til tett oppunder 2.000 meter. Nybygg. Gårsdagens vedtak innebærer at dagens driftsbygning og brannstasjon, som står foran terminalbygget, skal rives og erstattes med en helt ny driftsbygning med en grunnflate på 2.700 kvm og bebygd areal på cirka 3.500 kvm. Den nye driftsbygningen vil bli liggende vest for terminalbygget og SAS Braathens' fraktbygg, og på linje med disse. John Offenberg forteller at en etter rivingen av dagens driftsbygninger, vil få flere flyoppstillingsplasser. Det har som kjent vært en knapphetsfaktor på Årø. Behovet har blitt forsterket av den økte trafikken som følger med Ormen Lange-utbyggingen og nye charterruter som opprettes. Hva er det som skal skje videre på Årø. John Offenberg? Vi får som nevnt nye driftsbygninger bestående av lufthavnvakt, branngarasje, verksted og garasjering. Videre får vi ny sandsilo, tankanlegget skal flyttes og det skal opparbeides grunn for flyhangarer og oppstillingsplasser for fly. Dermed får vi totalt 57 flyoppstillingsplasser vestover fra dagens plasser. Videre får vi forbedret banemerkingsteknologi, forbedret hinderbelysning med ett nytt hinderlys på Lønset, samt ytterligere merking av hinder inne på lufthavna. Når vil utbyggingen være gjennomført? Planlagt ferdigstillelse er 1. oktober 2006, men det er mulig vi bruker hele neste år for å bli ferdig, sier John Offenberg, Han framholder at gårsdagens vedtak i Avinor-styret er en milepæl for utviklingen av Molde lufthavn. Fra å ha bortimot umulige driftsforhold på flysiden, får vi nå en framtidsrettet og effektiv flyplass. For oss er dette et kvantesprang i forhold til å kunne yte sørvis overfor publikum, sier John Offenberg, som legger til at det ligger mye hardt arbeid bak beslutningen. Positivisme. Desto morsommere er det når vi nå får gjennomført utbyggingen. Vi har fått veldig sterk støtte lokalt. Den positivismen som råder rundt flyplassen er medvirkende til at et slikt prosjekt kan realiseres. Det sterke lokale engasjementet for flyplassen betyr veldig mye, sier John Offenberg.