<p>INNOVASJON. Olav Erik Hagen (med hånden på ROV-en) og Theo Lindholm fra Norconsult har utviklet et tett samarbeid i et spektakulært forretningskonsept der de tilbyr inspeksjon av inntil seks kilometer lange krafttunneler med miniubåt (ROV).</p>DATA. ROV-en styres fra denne kontaineren på land. Hit kommer også data fortløpende inn og analyseres.ENESTE I NORGE. O.E. Hagen AS Dykkerfirma sikter utover landegrensene med den nye teknologien.INTERESSE. Representanter fra kraftselskapene BKK og Statkraft viste stor interesse da den nye teknologien ble demonstrert i Bergsdalen ovenfor Dale i Vaksdal.

Satser ti millioner på miniubåt for krafttunneler

Dykkerfirmaet O. E. Hagen sikter mot kraftbransjen når de har investert nærmere 10 millioner kroner i en miniubåt (ROV) som kan gå seks kilometer inn i vannførende tunneler.

Olav Erik Hagen AS

Dykkerfirma som er lokalisert i Stryn og Kristiansand.

Ble startet av Olav Erik Hagen (50) som har bygget opp selskapet til 16 ansatte.

Ifølge Innehaver Olav Erik Hagen (50) er utstyret det eneste i sitt slag i Norge.

– Det finnes bare tre slike i hele verden. En i Finland som er ganske lik, og en i Canada som er en del annerledes, sier han. Firmaet ser nå også ut av Norge for oppdrag.

Dykkerfirmaet har fått støtte fra Innovasjon Norge til dette utviklingsarbeidet.

Byggeindustrien var med da ROV-en (Remotely Operated Vehicle) ble demonstrert for kraftselskapene BKK og Statkraft i Bergsdalen i Hordaland. Her har O.E. Hagen for tiden et stort oppdrag med å utbedre inntaksluken i Bergsvatnet der vannet til BKK-eide Fosse Kraftverk kommer inn. Det bygges nå et såkalt revisjonsstengsel.

Samarbeider med Norconsult

ROV-en er helt ny og går ut i oppdrag nå. Hagen samarbeider tett med Norconsult, der Theo Lindholm er kontaktpunktet. Lindholm og Norconsult har en operativ rolle.

– Vi har en rollefordeling der Hagen tar seg av utstyr, kjøring og vedlikehold. Vårt bidrag er inspeksjonsmetoder og analyse av innsamlet data. Vi tar oss av kartlegging, laser, skanning, rapportskriving og utredning av resultater, sier Lindholm. Resultatet er en 3D punktsky eller modell som kan integreres i fullverdige BIM-prosjekter for prosjektering og bygging.

I praksis fungerer utstyret slik at miniubåten sendes inntil seks kilometer inn i en vannførende kraft-
tunnel for inspeksjon. Det kan være for å sjekke luker og andre innretninger, eller for å se om det har gått ras i tunnelen. Inne i kontaineren på land, som også brukes til å frakte utstyret, sitter en operatør og kjører ROV-en. Data fanges opp fortløpende via en håndfull skjermer som viser både bilde og grafikk inne fra tunnelen.

Frem til nå er dette arbeidet utført ved at vannet tappes ned i tunnelen, og mennesker går fysisk inn og kontrollerer. Dette er tidkrevende og vanskelig arbeid i stummende mørke, og ikke minst forbundet med risiko.

Teknologi fra Sperre og BlueView

ROV-en er utviklet i et samarbeid med Sperre ROV Technology på Notodden. Slike fjernstyrte undervannskjøretøyer er mye brukt blant annet i offshorenæringen. Nå tar Hagen teknologien over til kraftbransjen.

– Jeg har kjent Thor Olav Sperre i mange år, og for et par år siden begynte vi å snakke om hvordan vi kunne bruke ROV-teknologien til å løse et problem for kraftbransjen, forteller Hagen.

– Det som gjør denne ROV-en spesiell, er sensoren fremme som tar 360 graders bilde i en skann, sier Lindholm. Det spesielle utstyret i fronten er utviklet av amerikanske Teledyne BlueView, og inkorporert i ROV-teknologien fra Sperre.

En utfordring for ROV-en i kraft-
tunneler er at der kan være en del hindringer, eksempelvis jernstubber som stikker ut. For å kunne komme seg fri er den utstyrt med både saks og gripeklør.

Gründer

– Vi retter oss spesielt mot kraftbransjen med denne satsingen, men kan også gjøre andre oppdrag. Vi satser på konseptet fordi vi har fått signal om at det er noe som er etterspurt. Det er vanskelig, kostbart og farlig å sende mennesker på inspeksjon inn i krafttunneler. Det er i stor grad et spørsmål om helse, miljø og sikkerhet, sier Olav Erik Hagen.

Han er en gründer fra Blakset i Stryn som tok dykkerhobbyen videre og har bygget seg opp fra null til 16 ansatte siden oppstarten i 1991. Firmaet tar ellers oppdrag med alt fra kabellegging, rørlegging, bygging av kaier, broer, vask av skrog- og propeller, sprenging og sveising - alt under vann.

– Vi har investert og bygd «stein på stein». I starten utførte jeg oppdragene selv, men utover på 2000-tallet begynte antall ansatte å stige. Denne investeringen er den største enkeltinvesteringen vi har gjort. Inkludert opplæring nærmer vi oss en sum på ti millioner kroner, bekrefter Hagen.

De fleste oppdrag i krafttunneler kan løses i løpet av seks kilometer som er kapasiteten til ROV-en. Noen krafttunneler er flere mil lange, og Hagen mener det er mulig å utvide bevegelsesområdet dersom dette er noe bransjen etterspør.

– Vi vil utvikle dette videre alt etter behov.

–Aktuelt å bruke

Per Vidar Halsnes, vedlikeholdsansvarlig for vassdragsanlegg i BKK, tror selskapet vil benytte seg av den nye teknologien.

– Vi har omkring 30 tunneler i BKK og prøver å inspisere dem hvert 15. år. I dag tapper vi ned tunnelene og går inn manuelt. Selv har jeg gjort dette mange ganger. De fleste tunnelene er det bare snakk om noen hundre meter, men noen er flere mil lange. Tunnelen på Evanger kraftverk er 34 kilometer lang, sier Halsnes.

– Av flere grunner kan det være aktuelt å bruke ROV til inspeksjon. Vi må vurdere det fra gang til gang. En grunn er at vi slipper å tappe ned vannet i tunnelen, og noen tunneler kan vi heller ikke tappe ned. Særlig til inspeksjon av luker er dette utstyret aktuelt.