<p>Robin Lindahl, CEO i Normet Group, er meget fornøyd med utstillingsplassen utenfor Grieghallen.</p>Kenneth Gundersen, ansvarlig for den nordiske tunnelavdelingen i Mapei.Adm. dir. Frode Nilsen på LNS-standen sammen med datteren Helle Nilsen.Steinar Skartland, HMSK-leder og markedssjef i Ølen Betong.

WTC: Viser seg frem i rekordhett tunnelmarked

Mapei og Normet mener World Tunnel Congress i Bergen er en gylden mulighet til å vise seg frem i et meget attraktivt norsk tunnelmarked.

Mapei og Normet er såkalte platina-sponsorer for World Tunnel Congress (WTC) i Bergen, og er dermed ekstra godt synlige blant de cirka 120 utstillerne som viser seg frem under årets store samlingspunkt for internasjonal tunnelbransje.

Utstillingsvindu

Utenfor Grieghallen står det utstilt tunnelmaskiner fra Normet som er solgt til Hæhre, NCC og LNS og på vei ut i norske tunnelprosjekter.

Robin Lindahl, CEO i Normet Group, er fornøyd med at de er godt synlige under WTC, og legger ikke skjul på at Norge er et meget viktig marked for det verdensomspennende selskapet.

- Det norske tunnelmarkedet er meget hett og det desidert største i Norden. Konkurransen er tøff, men Norge er helt klart det rette stedet å være nå, sier Lindahl til Byggeindustrien.

Viktig for Mapei

Kenneth Gundersen, ansvarlig for den nordiske tunnelavdelingen i Mapei.

Kenneth Gundersen, ansvarlig for den nordiske tunnelavdelingen i Mapei, forteller at Mapei normalt er med på sponsorsiden for WTC, men sier at de ved å være platina-sponsor prøver å vise seg litt ekstra frem i Norge.

- Norge skal fortsette å være et kjempemarked for tunnelbygging i en god stund fremover, og da er det viktig å vise seg frem, snakke med kunder og knytte kontakter, sier Gundersen.

Han forteller at Mapei stiller med 27 representanter fra alle verdensdeler under WTC.

- For oss er WTC også en fin måte å treffe kollegaer fra andre land, sier Gundersen.

Døråpner

Adm. dir. Frode Nilsen på LNS-standen sammen med datteren Helle Nilsen.

LNS er ett av flere entreprenørselskaper som sponser WTC (sølv sponsor), og som er på plass med egen stand under konferansen. Administrerende direktør Frode Nilsen mener de har stort utbytte av å være til stede på konferansen.

- Dette er en fin arena for å knytte kontakter og møte både potensielle kunder, leverandører og samarbeidspartnere, sier Nilsen.

LNS-sjefen mener WTC også kan være en døråpner til prosjekter utenfor Norge, og han er klar på at LNS vil bygge mer i utlandet hvis de rette prosjektene dukker opp.

- Norsk tunnelteknologi er en undervurdert eksportvare, kommenterer Nilsen.

- Midt i blinken

Steinar Skartland, HMSK-leder og markedssjef i Ølen Betong, mener WTC er midt i blinken for den norske tunnelelementleverandøren.

Steinar Skartland, HMSK-leder og markedssjef i Ølen Betong

- Dette er den rette målgruppen for oss. Vi treffer både kjente entreprenører fra Skandinavia og representanter fra en del store entreprenører fra andre europeiske land som er interessert i det norske markedet og som vi ønsker å komme i kontakt med for eventuelle samarbeid, sier Skartland.

Ølen Betong har hatt stor aktivitet over mange år, og har nå ifølge Skartland levert elementer til cirka 150 tunneler i Norge.

- Tunnelmarkedet i Norge vil være bra i mange år fremover. Vi har flere prosjekter gående og mye på gang og kommer til å ha stor aktivitet også i årene som kommer, sier han.