Og det ble lys

Det har den senere tiden pågått både en diskusjon og et arbeid rundt behovet og kravet for belysning på motorveier i Norge. Mandag ble det klart at kravet om belysning på motorveier skal bestå.

Det er flere kommende motorvei-prosjekter som er vurdert bygget uten belysing slik vi er vant med i dag, blant dem OPS-prosjektet Rv 3/rv 25 Ommangsvollen-Grundset og på deler av E18-utbyggingen til Nye Veier. Tidligere har også deler av strekningen E6 Frya-Sjoa blitt bygd uten veibelysning. Nå har Vegdirektoratet bestemt at reglene blir stående – det vil fortatt være krav om veibelysning på morveier – også på dem med moderat trafikk.

Det er i dag få andre land som har et krav om at alle motorveier skal ha belysing, og det er derfor naturlig at denne debatten også har kommet opp i Norge. Nye motorveier er som regel sikret både med midtdeler og viltgjerder, slik at sjansen for ulykker er betydelig mindre enn på andre veier – og motorveier vil nok kunne karakteriseres som sikre enten det er veilys eller ikke.

Hovedmålet med å kutte ut veibelysning er selvsagt å spare penger, slik at dette eventuelt kan brukes til å bygge mer vei – dette er naturligvis også årsaken til at både Nye Veier og OPS-prosjektet ønsker å redusere bruken av ressurser til veibelysning der det kan synes som at dette ikke er viktig. Meningene om dette er delte, enkelte mener vi ikke har behov for et krav om veibelysning alle steder, mens andre mener dette går på sikkerhet og at dette aspektet ikke er noe man skal gå på akkord med. Andre peker på at det er ubehagelig å kjøre lengre avstander i høy fart med møtende lys som blender.

Det store spørsmålet er her selvsagt hvor mye man skal legge inn i et prosjekt opp mot nytteverdien av dette. Dette er en avveining som tas innen mange ulike felt – og som selvsagt er et gjennomgående tema i alle infrastrukturutbygginger. Flere hadde kanskje ventet at Vegdirektoratet gjennom revideringen av Vegvesenets håndbok om veg- og gateutforming nå ville lempe på dette lys-kravet, som også ble foreslått i et høringsutkast. Nå slår imidlertid direktoratet fast at kravet blir stående, og både Nye Veiers og Statens vegvesens OPS-utbygging må gjøres med full veibelysning på hele strekningen. Dette vil selvsagt koste mer – men man mener at hensynet til trafikksikkerheten overgår besparelsene ved å kutte belysning på deler av strekningene.

Det er definitivt behov for å se på kost/nytte-verdien ved flere aspekter av veiutbyggingen her i landet, og det er ikke siste gang vi vil få en diskusjon rundt mulige besparelser og konsekvenser av dette. Dette initieres ikke minst av Nye Veier, men også av nye kontraktsformer og ulik grad av tidlig involvering av andre ledd i verdikjeden enn byggherren. Dette er også en debatt alle burde ønske velkommen.