Kode 1

I slutten av mai åpnet Kode 1, et av Bergens store museumsbygg, etter å ha vært stengt for restaurering i to år

Fakta

Sted: Bergen

Prosjekttype: Museumsbygg, restaurering

Tiltakshaver: KODE Kunstmuseene i Bergen

Entreprenører: OBAS Vest (totalentreprenør innv), Åsane Byggmesterforretning (tak/fasadeentreprise)

Byggeledelse: Fylkesnes

Arkitekt: Arkitektskap (utv) og 3RW (innv)

Rådgivere utv: RIB: WSP Engineering | RIV: COWI | RIE: Handegård & Pedersen

Rådgivere innv: RIB: Holst & Valen | RIV og RIE: Structor Bergen | RIAku, RIBr, RIByFy og RIM: Multiconsult

Underentreprenører og leverandører utv: Ventilasjon: Bygg og Ventilasjon = Kobber på tak og takrenner: Fjell Blikk = Skifer på tak: Drengenes Tak = Maling: Christensen & Heimdal = Teglfasader: Murmester Kåre Berge = Tak over tak: UCO = Membraner: Fløysand Tak

Underentreprenører og leverandører innv: Ventilasjon: Hamstad = Rør: Bergen Rørteknikk = Elektro: Frøland & Noss = Glassmontre: Bolseth glass

Kode 1, tidligere kjent som Vestlandske Kunstindustrimuseum, rommer kunsthåndverk i sølv, glass, porselen, møbler og tekstiler fra de siste 500 år. Bergensere kjenner bygget som Permanenten, etter navnet Den permanente utstillingsbygning.

Bygget er i nyrenessansestil og tegnet av Henry Bertram Bucher. Det ble tatt i bruk i 1897.

Dårlig tilstand

Tak, fasader, fjerde og første etasje, samt noen rom i andre etasje, er restaurert. Åsane Byggmesterforretning har hatt oppdrag med tak og fasader i hovedentreprise, mens OBAS Vest har utført innvendige arbeider i samspillsentreprise.

Tiltakshaver er Bergen kommune, via KODE Kunstmuseene i Bergen. Arkitektskap har hatt oppdrag med tak og fasade, mens 3RW har vært arkitekt form innvendige arbeider. Samlet entreprisekostnad er 20 millioner kroner. Åsane Byggmesterforretning startet i august 2015 og fullførte oppdraget våren 2016. OBAS Vest begynte i august 2016 og var ferdig i mai i år. 23. mai åpnet Kode 1 for publikum.

Både prosjektleder Lars Inge Olsen i Åsane Byggmesterforretning og assisterende prosjektleder Benny Seth i OBAS Vest forteller at bygget var i dårlig tilstand. Mange av steinene i tak og fasader måtte skiftes. Innvendig var flere av etasjene nedslitt og hadde lite hensiktsmessige løsninger.

Tak og fasade

Olsen sier at Åsane Byggmesterforretning har lagt ny båndtekking av kobber på taket og ny kobber på topphatt.

– En liten del av taket hadde takbelegg og denne er fornyet. Skifertak er rehabilitert og mellom 40 og 50 prosent av hellene er gjen-brukt. Vi har montert nye takvinduer. Glasskuppelen på toppen av taket er restaurert. Fasadene er vasket, vi har skiftet teglstein og fuget på ny og vi har utført malerarbeid på puss og tettet sprekker. Vi er nå i gang med arbeid på Kode 2, sier Olsen.

Første og fjerde etasje

Benny Seth forteller at OBAS Vest har revet innredning i fjerde etasje, satt opp nye vegger, slipt ned og oljebehandlet eksisterende gulvbord, oppgradert ventilasjonsanlegg og sprinkleranlegg og lagt inn nytt elektrisk anlegg.

– I første etasje har vi revet innredning, bygget restaurant og museumsbutikk, oppgradert resepsjonsområde, lagt nytt gulv av rekonstruerte fliser, montert nye tekniske anlegg og skiftet vindusglass, sier Seth.

Cirka 20 arbeidere var med på tak- og fasadearbeider, mens 50 var med på innvendige arbeider. Alt arbeid er utført uten fraværsskader.

Både Olsen og Seth trekker frem trang byggeplass med lite riggplass og kompleks logistikk som utfordringer i prosjektet. Seth sier også at nye studiomagasiner med rammeverk av stålbjelker og tekniske installasjoner som er samlet i teknisk bånd mellom himlingsplatene var krevende å prosjektere i et eksisterende bygg, men at monteringen gikk lettere.

Dårlig forfatning

Sivilarkitekt Ingvild Røsholt i Arkitektskap AS har tidligere uttalt til Byggeindustrien at taket på Permanenten var i dårlig forfatning.

– Spesielt renner, nedløp og beslag var dårlige og det var flere lekkasjer. Stålplatetaket fra 90-tallet måtte skiftes. Skifertaket er også dårlig med en del skiferheller som sprekker opp og delaminerer, noe som kunne utgjøre fare for forbipasserende. Arbeidene skjedde etter antikvariske føringer og i samråd med Byantikvaren, sa Røsholt.

Lekkasjer førte til mindre råteskader i byggets konstruksjon, selv om store deler av sutaket fra 1897 er i svært god stand og bedre enn forventet. Flere nyere vinduer og overlyskupler på taket er fjernet. Stålplatetaket er erstattet med falset kobbertekking og det er benyttet kobber i beslag, renner og nedløp. Ventilasjonsaggregatene på loftet ble skiftet ut samtidig med takarbeidene. Bygget hadde tak-over-tak, noe som ga gode arbeidsforhold på taket.

Åpent og opplevelsesrikt

CEO og partner Sixten Rahlff i arkitektfirmaet 3RW forteller at det i arbeidet med Permanenten har det vært viktig å gjøre bygget til et åpent, opplevelsesrikt og offentlig bygg, som er en naturlig og viktig del av den kulturelle akse som er en unik rekke av kulturbygg som strekker seg fra Biblioteket og Lysverket i sør til kulturhuset USF i nord.

– I første etasje har vi jobbet med å åpne opp og gi visuelle tegn som inviterer inn og gjør publikum nysgjerrige. Et viktig grep her har vært å gjenskape det eksisterende flisegulvet som var blitt ødelagt ved tidligere ombygning. Sterke fargerike fliser som nå ble håndlaget i Spania gjør gulvet til en aktiv del av det offentlige bygulvet, sier Rahlff.

Et annet hovedelement er innføringen av studiomagasiner som fra gulv til tak viser frem Kode sin unike samling av historisk design og brukskunst. 3.000 gjenstander er nå tilgjengelig i magasinvegger i tre etasjer som også fungerer som romskiller mellom ulike avdelinger. Fra restauranten Bien Centro kan man både oppleve brukskunsten samtidig som man ser gjennom og får ta del i restaureringen av museets kunstobjekter som er en viktig del av Kodes aktivitet.

– Et stort poeng i renoveringen har nettopp vært å vise både samlingen og det daglige restaureringsarbeidet som ofte ikke er synlig i andre museer. I tillegg til restauranten ligger også foaje, speilveggen og designbutikk i første etasje. I andre etasje er det opparbeidet en egen avdeling for barn der sittelandskap er designet for lek og formidling. Her vises dukkehus i montrene sammen med fantastisk design fra ulike perioder og verdensdeler. I fjerde etasje er det etablert bibliotek og konferanserom. Her er det gamle tregulvet som er fem centimeter tykt slipt og oljet for ny bruk. Lyddempende tekstiler har trykk og tegninger fra Permanentens fasade. Her ligger også en retolkning av det gamle styrerommet og en lounge som har utsikt utover Byparken, sier Rahlff.

Store kongedører

Teknisk himling i de renoverte arealer er designet av to lag med åpne perforerte metallplater som lager en rolig og lys takflate. I denne er all ventilasjon, akustisk plater, lys, sprinkler og alarmsystemer innlemmet. Alle møbler, unntatt stoler, er spesial designet av 3RW arkitekter. Dette er gjort gjennom inspirasjon fra de originale møbler og montre som opprinnelig ble laget til museet.

– Alle rom vender ut mot det store trapperom som er renovert med nye glassrekkverk for å oppfylle dagens krav for sikkerhet. De store kongedørene som vender ut mot byparken er omgjort til innadslående dører slik at nye minimale glassdører kan muliggjøre innsyn til museets indre liv gjennom hele døgnet. Bygget er skallsikret mot innbrudd. Dette komplekse prosjektet når det gjelder sikkerhet og krav om høy kvalitet er prosjektert og oppført på litt over et år, noe som har fordret et meget godt og tett samarbeid mellom Kode, Obas med underleverandører og arkitektteam. Alt gjennom en vellykket samspillskontrakt, sier Rahlff.

Robuste overflater

Kode 1 har fliser på gulvet i første etasje og tregulv i andre, tredje og fjerde etasje. Alle vegger er faste. Bygget har i stor grad perforerte himlinger med lydabsorberende plater bakom. Det ble praktisert rent tørt bygg under restaureringen. Overflater er robuste og tregulvene er behandler med lakk. Oppvarming skjer med radiatorer og kjøling via ventilasjon. Hele bygget er sprinklet.


Flere prosjekter