Samarbeidspartiene enige om nytt tunnelløp – ikke bro over Oslofjorden

Regjeringspartiene og støttepartiene er enige om nytt tunnelløp i tilknytning til Oslofjordtunnelen. Partiene ønsker ikke at det skal bygges ny bro.

Det ble klart da transport- og kommunikasjonskomiteen la fram sin innstilling til Nasjonal transportplan for Stortinget mandag.

I NTP har regjeringen satt av 4,5 milliarder kroner til et nytt tunnelløp, men har fram til nå ikke tatt et endelig valg. Et alternativ har vært stenging av Oslofjordtunnelen og isteden ny bruforbindelse mellom Frogn og Røyken via Håøya.

– Målet er oppstart i første periode. Det vil gi betydelig bedre trafikksikkerhet med et nytt tunnelløp når dette kommer i gang, sier Nikolai Astrup (H), leder av transportkomiteen.

– God sikkerhet

Han mener sikkerheten vil være godt ivaretatt med kun tunnel.

– En bro koster 16–17 milliarder kroner. Og hvis man velger en bro, vil det skyve gjennomføringen mange, mange år fram i tid. Vi trenger en rask avklaring, sier han.

Flere branner

Samarbeidspartiene er kritiske til Ap, som ikke har kommet til noen konklusjon om bro eller nytt tunnelløp. Aps samferdselspolitiske talsmann Eirik Sivertsen sa i begynnelsen av mai at de ikke kunne komme til noen konklusjon fordi de ikke hadde fått tilstrekkelig informasjon fra regjeringen.

– Regjeringen har ikke gjort jobben sin. Det er regjeringen som skal gjøre konseptvalg. Det foreligger ikke noe beslutningsgrunnlag som gjør det mulig for Stortinget å komme til en beslutning. Så vi er nødt til å avvente at regjeringen gjør det den skal, sa Sivertsen.

Oslofjordtunnelen har flere ganger blitt stengt på grunn av branner, sist 5. mai da en lastebil tok fyr. 300 meter av den totalt 7 kilometer lange tunnelen var totalskadd etter brannen. Ingen ble alvorlig skadd.