Entreprenørene må selv ta ledelsen

Entreprenørene rigger seg for nye tider i en byggenæring som er inne i en periode med store endringer. Og vi snakker ikke om fremtiden - den nye hverdagen er her allerede. 

Dette åpner også for helt nye muligheter for å drive god butikk – men det er viktig at entreprenørbransjen selv er villig til å gå i front og at de faktisk gjennomfører det som skal til.

På Entreprenørdagen i Oslo torsdag sto den digitale fremtiden og det grønne skiftet i fokus. Selv om entreprenørene på mange måter blir sett på som tradisjonelle og noe trauste – skjer det mye spennende om dagen. En rekke entreprenører har tatt fremtidens utfordringer inn over seg – og har satt i gang spennende fornyelsesprosjekter og er i ferd må gjennomføre eller i hvert fall gjøre seg til klare til en ny hverdag og en ny måte å jobbe på. De digitale endringene er på full fart inn i næringslivet, og vil nok selv i en tradisjonell næring som bygg og anlegg treffe hardere enn vi kanskje forventer. Det burde heller ikke være noen tvil om at byggenæringen har en sentral rolle, enten vi vil eller ei, i overgangen til et grønnere samfunn.

Dette er begge store samfunnsmessige endringer som kommer – og i stedet for å bli styrt av andre, er det viktig at næringen, og ikke minst entreprenørene, selv tar en lederrolle i dette arbeidet. Det er naturligvis fullt mulig for entreprenørene å gå i front og skape sin egen vei inn i fremtiden, selv med sterkt press utenfra.

Byggenæringen i Norge har en unik mulighet til å gå foran både på lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå i disse endringsprosessene. Kompetansen ute i virksomhetene er høy, kapitalen er til stede og byggherrene burde være interessert i å være med på å utvikle markedet. Dermed er det egentlig i stor grad opp til næringen selv – hvor vil de gå og hvorfor?

De som klarer å stake ut sin egen kurs i en næring i store endringer har muligheter til å gjøre gode penger. For vi skal selvsagt aldri glemme at å skape verdier alltid vil være avgjørende i en virksomhets utvikling og skapende kraft. Dermed er de viktig at aktørene selv setter seg i førerstolen, og ikke venter på krav og regler som tvinger aktørene på defensiven og som fører til at man blir diltende etter. De som makter å gå foran, gjerne med og bistand fra krevde bestillere, både private og offentlige, vil være fremtidens vinnere.

Entreprenørdagen viste på en god måte både mulighetene og utfordringene som ligger i dagens og fremtidens marked. Derfor var det også gledelig at aktørene som deltok på arrangementet så ut til å ha et reelt ønske om å være med på å utvikle fremtidens næring.

Om vi som en hel næring skal lykkes i å ta en lederrolle i dette arbeidet, er det avgjørende at næringens ulike aktører går i samme retning - alle leddene i verdikjeden må være interessert i å være med om man virkelig skal lykkes.