Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Riksrevisjonen: - Jernbaneinvesteringene har ikke vært styrt godt nok

Riksrevisor Per-Kristian Foss. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Publisert: 08.06.2017 10:10. Sist endret: 08.06.2017 10:10.

​For at de store jernbaneinvesteringene skal bidra best mulig til kortere reisetider, flere avganger og bedre forutsigbarhet, må også tiltak som nye kryssingsspor og anlegg for å snu og parkere tog være en del av planleggingen, mener Riksrevisjonen.

  • Domstoladministrasjonen vil ha permanent rettssted for Hålogaland lagmannsrett i Finnmark

  • Innlegg: Hvorfor sette klimakrav? Fordi vi kan.

  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030

  • Spesialoppdrag med Vegvesen-utviklet boretårn i skredområde

Nettleder

Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030

Les også:

  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Grenseverdi for svevestøv brutt i Oslo i fjor
  • Innlegg: Hvorfor sette klimakrav? Fordi vi kan.
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Spesialoppdrag med Vegvesen-utviklet boretårn i skredområde
  • Deler av fylkesvei 120 i Moss stengt - usikkert når den åpner
  • Bergen tillater maksimalt to personer på besøk
  • Digital samling i SAMMEN2020 - se sendingen på bygg.no
  • Starter regulering av E39 Ytre ringvei i Kristiansand
  • Unikt gullfunn på E16-jobb i Bergen
  • Entra har startet bygging av nytt kontorbygg i Bergen - SANDS inn som leietaker
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

− Bedre samordning med disse mindre tiltakene, og endringer i ruteplanen, kunne gitt bedre togtilbud tidligere, sier riksrevisor Per-Kristian Foss i en pressemelding i forbindelse med at Riksrevisjonens undersøkelse av effekten store investeringer i jernbanen har på togtilbudet er oversendt Stortinget 8. juni.

I løpet av de ti siste årene har bevilgningene til jernbaneprosjekter økt fra om lag 1,4 til 10 milliarder kroner per år. Sju store prosjekter på til sammen over 20 milliarder kroner er ferdigstilt, og flere pågår. Riksrevisjonen har undersøkt hvordan de store investeringene bidrar til kortere reisetid, bedre forutsigbarhet og flere avganger.

På strekninger der det er gjort investeringer, har togtilbudet blitt noe bedre ved at det har blitt noen flere avganger. Undersøkelsen viser at det ikke har blitt færre forsinkelser og innstillinger der det er gjennomført store investeringer, enn der det ikke er det. Reisetiden har i liten grad blitt redusert.

På strekningen Asker−Lysaker har investeringen i dobbeltspor blitt kombinert med større endringer i ruteplanen − såkalt grunnruteendring − samtidig med at nye tog har blitt tatt i bruk. På denne strekningen har togtilbudet blitt merkbart bedre for de reisende.

– For å oppnå størst mulig effekt av investeringene kreves det at endringene i ruteplanen er godt planlagt og samordnet med utbyggingen av infrastrukturen, påpeker Foss. Undersøkelsen viser at først når jernbaneinvesteringene har blitt kombinert med større endringer i ruteplanen, og nye tog har blitt tatt i bruk, har det blitt et bedre togtilbud for de reisende. Hittil har det gått om lag 15 år mellom større endringer i ruteplanen.

– For at flere skal velge å reise med tog, er det viktig at jernbaneinvesteringene fører til et merkbart bedre reisetilbud så raskt som mulig, konstaterer riksrevisor Foss.

Alle investeringsprosjektene har hatt utfordringer med å få på plass signalanlegg før planlagt ferdigstillelse av prosjektene. Riksrevisjonen peker på at arbeidet med signalanlegg ikke har vært planlagt, organisert og gjennomført godt nok.

Når signalanlegg og tiltak som kryssingsspor og anlegg for å snu og parkere tog ikke har vært en samordnet del av investeringsprosjektene, og dermed ikke har vært ferdig samtidig med de nye banestrekningene, har det utsatt muligheten for å forbedre togtilbudet.

– Oppfølgingen av mulighetene for løpende forbedringer av togtilbudet med de store jernbaneinvesteringene har etter vårt syn vært kritikkverdig svak, sier Foss.

Nøkkelord:

Anlegg, Jernbane, Bane NOR
 

Deler av fylkesvei 120 i Moss stengt
- usikkert når den åpner

 

Unikt gullfunn på E16-jobb i Bergen

 

Innlegg: Hvorfor sette klimakrav? Fordi vi kan

 

Dette er den nye konsernledelsen i Norconsult

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid

Annonsørinnhold
 

Slik oppnår du ombruk og redesign av bygg og interiør


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen