Foto: ConsolvoAnleggsleder Kenneth Andersen (fra venstre), \hovedverneombud Ståle Stensland og stillasingeniør Edgaras Anuzis i Consolvo. Foto: ConsolvoStillasarbeider Nerijus Diekontas i Consolvo. Foto: Torbjørn TandbergFoto: Consolvo

Her jobber de 70 meter over Glomma

Fredrikstadbrua på riksvei 110 over Glomma i Østfold skal stå ferdig rehabilitert i november 2018. Det luftige arbeidet har krevd litt av et stillas.

I november skal et av landets største brurehabiliteringsprosjekt være ferdig. Den fredede Fredrikstadbrua vil da blant annet være karbonforsterket i en rekke av konstruksjonsdelene og rehabilitert med 200 tonn ny betong og nytt slitedekke. I tillegg vil hovedbuen bli effektbelyst på kveldstid og gangfeltet på den ene siden utvides, skriver stillasleverandør Consolvo i en pressemelding. 

Consolvo startet arbeidene med å montere stillaser under den nå 60 år gamle buebrua i mars i 2016. Fredrikstadbrua er 64 meter høy, 824 meter lang og har en seilingshøyde på 39 meter. Arbeidet på midtspennet over kjørebanen foregår nå på et stillas som nå rager 70 meter over vannet og 30 meter over biltrafikken under.

– Vi må også ta hensyn til vær og vind i så store høyder. Blant annet er arbeiderne sikret med fallseler når de bygger selve stillasene, forteller Edgaras Anuzis, stillasingeniør i Consolvo.

Stein Andersen i Statens vegvesen bekrefter at Consolvo og veivesenet har stått overfor en krevende oppgave på Fredrikstadbrua.

– Det har vært utfordrende arbeid med stillasering på det meste av brua. Det er stor trafikk, og brua går også over hustak og privateiendommer. I tillegg må det tas hensyn til nærliggende jernbane og skipsanløp på Glomma som setter begrensninger på stillasbyggingen, uttaler Andersen i pressemeldingen.