Vegdirektør Terje Moe Gustavsen brukte flere timer andre pinsedag på å diskutere bompenger med politikerne bak Oslopakke 3. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Politikerne diskuterte bompenger i pinsen

Politikerne bak Oslopakke 3-avtalen nærmer seg enighet om hvor mye bilistene skal betale i bompenger fra 2019. 

 Fakta om Oslopakke 3

* Fra 1. oktober i år blir bilister i Oslo og Akershus ilagt rushtidsavgift og en egen dieselavgift, en såkalt miljødifferensiering. Kombinert med høyere bomtakster skal det gi effekt på luftforurensing og miljø.

* Rushtidstaksten for dieselbiler blir 58 kroner og 53 for bensinbiler. Normaltakst vil bli henholdsvis 48 og 43 kroner. Dagens takst er 34 kroner.

* Det skal etableres en ny, indre bomring i Oslo. Det er imidlertid uklart hvor de nye bomstasjonene skal plasseres.

* Fra 2019 vil det bli toveis innkreving i bomringene.

* Det vil innføres én times fritak fra bombetaling etter at en bilist har betalt ved bomringene.

* Bevilgningene til kollektivtrafikk økes med over 70 prosent fra forrige avtale.

* 93 prosent av bompengene som brukes i Oslo skal gå til kollektivtiltak, sykkel og gange.

* De neste 20 årene gis det 50 milliarder til satsing på kollektiv og sykkel.

* Ny sentrumstunnel for T-bane er fullfinansiert.

* Fornebubanen er fullfinansiert, med nye T-banevogner.

* Nytt signal- og sikringsanlegg skal gi en bedre kapasitet, spesielt i T-banetunnelen.

* Baneløsning på Nedre Romerike med tverrforbindelse i Groruddalen er sikret finansiering med 12 milliarder.

* Rammen til trikk og bane økes til over 10 milliarder.

* 4,2 milliarder i bompenger settes av til å bygge ut sykkelveier, det gjør at hele sykkelveinettet i Oslo nå er finansiert.

* Det settes av midler til lokale byutviklingstiltak som Røatunnelen, et lokk over E6 i Groruddalen og lokk over E18 ved Filipstad.

* Avtalen skal gi 12 millioner færre bilpasseringer gjennom bomringen og biltrafikken inn til Oslo skal reduseres med 11 prosent.

* Oslo og Akershus er enige om en reduksjon i biltrafikken med 15 prosent over bomringen innen 2019. Det tilsvarer 66.000 færre biler om dagen.

* Nytt opplegg for bomsatser skal redusere antallet osloborgere som bor i «rød sone» for luftforurensing fra dagens 200.000, til mellom 10-20.000 i 2022.

* Partene er enige om å bygge ut rundt 1,5 km av de planlagte 4,5 km i første del av utbyggingen av E18.

* Utover dette skal ingen vei bygges ut før ny forhandling er gjennomført i 2020.

* Ny bussterminal på Lysaker skal bygges ferdig til åpning av Fornebubanen.

(Kilde: MDP, AP, SV) (©NTB)

Politikerne i Oslo og Akershus og vegdirektør Terje Moe Gustavsen satt i et fem timer langt forhandlingsmøte om saken andre pinsedag.

– Vi diskuterer en totalitet på pluss minus 100 milliarder kroner over en 20-års periode. Derfor bruker vi en del tid på en ansvarlig håndtering av dette, og vi er ikke bekymret for den tidsbruken, sier Moe Gustavsen til VG.

Høyere takster fra oktober

Takstene skal finansiere prosjektene i Oslopakke 3, som ny T-banetunnel, Fornebubane og E18.

– Vi må ha noen flere beregninger av takstene, men er enige om prinsippene og kommer også til å bli enige om de siste detaljene, sier fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H) til NRK etter forhandlingsmøtet.

Så langt er det enighet om at bomtakstene for en diesel personbil økes fra 34 til 58 kroner i rushtiden fra oktober i år og det skal innføres én times fritak fra bombetaling etter at en bilist har betalt enten i bomringen eller en ny indre bomring. Dessuten skal antallet bomstasjoner skal økes med cirka 55 fra dagens 29. I flertallet av dem blir det innkreving i begge retninger.

– Det er for å gjøre systemet mer rettferdig og fordele byrdene på flere, sier Solli.

Det gjenstår fortsatt å komme til enighet om hva takstene skal bli og hvor de nye bomstasjonene skal plasseres.

Nye stasjoner mot Akershus

Fra 1. oktober i år blir bilister i Oslo og Akershus ilagt rushtidsavgift og en egen dieselavgift, en såkalt miljødifferensiering.

1. mars 2019 starter trolig trinn to av bompengeinnkrevingen.

Da skal det etableres nye bomstasjoner på bygrensen fra Follo, Romerike, Nittedal og for trafikken fra Fornebu som ikke passeres Bærumsbommen i dag, og den nye, indre bomringen i Oslo.

Også nullutslippsbiler – eller elbiler fra og med trinn 2 i 2019 – må betale 20 kroner i rushtiden og 10 kroner utenfor rushtiden. Dette skal dobles i et enda senere trinn 3 – til 30 kroner i rushtiden og 20 kroner utenfor.