Illustrasjonsfoto

Vegvesenet dropper granskning av asfaltbransjen

I januar 2014 varslet Statens vegvesen at de ville gjennomføre en omfattende granskning av asfaltbransjen i kjølvannet av den såkalte «asfaltsaken» fra 2011. Denne uken valgte vegdirektør Terje Moe Gustavsen å avlyse granskningen.

Kort om "asfaltsaken"

Statens vegvesens tok ansvaret for å gjennomføre en granskning av asfaltbransjen. Dette kom i kjølvannet av den såkalte «asfaltsaken» fra 2011 hvor Konkurransetilsynet ila Veidekke og NCC gigantiske overtredelsesgebyrer for markedsdeling, pris- og anbudssamarbeid, og utveksling av annen strategisk informasjon i forbindelse med asfaltanbud i Trøndelag.

Tidligere i år kontaktet Byggeindustrien Statens vegvesen for å få et svar på om de hadde tenkt å gjennomføre granskningen av asfaltbransjen. Denne uken kom saken opp i etatsledermøte hvor konklusjonen ble å ikke gjennomføre granskningen.

– Etter drøftingen i møtet konkluderte Vegdirektøren med at vi ikke starter gransking av hendelsene i perioden 2005-2008, men at vi forbereder et opplegg for gjennomgang av markeds- og konkurranseforhold i asfaltbransjen i samarbeid med BNL/EBA, skriver direktør Bjørn Erik Selnes i Statens vegvesen, i en mail adressert til ledelsen i EBA og BNL.

Annonsert for 3,5 år siden

Granskningen av asfaltbransjen, som Statens vegvesen tok ansvaret for å gjennomføre, og som EBA tok initiativet til, blir dermed lagt på is 3,5 år etter at Terje Moe Gustavsen annonserte granskningen under Asfaltdagen i januar 2014.

Planen var den gangen å leie inn et eksternt konsulentselskap som skulle gjennomføre et omfattende granskningsarbeid og levere en grundig rapport hvor ulike sider av asfaltbransjen ble kartlagt. Målsettingen var å ha rapporten klar allerede høsten 2014.

– Vi ønsker utelukkende at det skal komme noe positivt ut av granskningsarbeidet. Vi skal ikke løfte på flest mulig dyner helt til vi finner noe, men finner vi noe må dette tas på alvor. Målet er en asfaltbransje som er ren og det er det en slik rapport skal bidra til, sa Gustavsen til Byggeindustrien etter at granskningen var annonsert.

Granskningsarbeidet hadde en øvre kostnadsramme på fire millioner kroner og kostnaden skulle deles 50/50 mellom Statens vegvesen og EBA.

La seg flate

I begynnelsen av mars 2015 tok Byggeindustrien kontakt med Bjørn Erik Selnes for å få status for granskningsarbeidet. Han kunne da fortelle at arbeidet ikke var kommet i gang.

– Vi må legge oss langflate og beklage at vi ennå ikke har kommet i gang med dette. Vi er fortsatt innstilt på å gjennomføre granskningen og intensjonen er at dette vil skje i 2015, sa Selnes.

Han forklarte utsettelsen med at etaten var i en presset ressurssituasjon på grunn av sykdom blant nøkkelpersoner i organisasjonen og stor arbeidsmengde.

Måtte vente på Konkurransetilsynet

Bjørn Erik Selnes minner også om at da saken ble tatt opp i policygruppa for bransjekontakt 15. mars 2011, ble det forutsatt at granskingen skulle gjennomføres når Konkurransetilsynets vedtak forelå, og saken var endelig avgjort.

Tilsynets vedtak forelå i 2013, men saken ble bragt inn for retten, og endelig avgjørelse forelå først 25. november 2015, da høyesterett avviste anken fra NCC.

Gått for lang tid

Denne uken valgte altså Statens vegvesen å avlyse granskningen.

– Siden det er gått så lang tid siden de omtalte forhold skjedde, har det vært vurdert om granskingsoppdraget bør avlyses. De innspill som er kommet både internt og eksternt, er at det er gått ti år siden lovbruddene skjedde, og at det neppe vil komme noe ut av en slik gransking i dag, står det i et saksvedlegg som ble brukt i forbindelse med etatsmøte denne uken.

Flere tiltak innført

Bjørn Erik Selnes har tidligere lagt vekt på ovenfor Byggeindustrien at Statens vegvesen har gjennomført flere tiltak i kjølvannet av «asfaltsaken», og at han føler at selskapene i asfaltbransjen har gjort et grundig og seriøst arbeid internt for å unngå at lignende brudd på konkurranselovgivningen skjer igjen.

– Vi gjør årlig interne analyser av marked og priser innen asfalt. I år har vi også gjort en gjennomgang av prisene i Norge, Sverige og Danmark sammen med Trafikverket og Vejdirektoratet, skriver Selnes i en e-post til Byggeindustrien.