Den nye tunnelen har jernbanen på den ene siden og boligblokkene på Hovenga som nabo på den andre. Foto: Christian Aarhus

AF Gruppen løser flaskehals med unik løsmassetunnel

AF Gruppen har sammen med Jetgrunn i ett år holdt på å bygge en helt spesiell løsmassetunnel i Porsgrunn som skal løse en av de verste trafikkflaskehalsene i Grenland.

Lilleelvkrysset i Porsgrunn (Fv 32 Gimlevegen – Augestadvegen) har vært et problemkryss i mange tiår. Prosjektet ble et av de største i den nye Bypakke Grenland, og nå har arbeidene på strekningen holdt på i over et år. Det er AF Gruppen som har den mest kompliserte delen av prosjektet.

De vant denne etter en konkurransepreget dialog, hvor løsningen med en spesiell type løsmassetunnel både ble regnet som beste og billigste svar på hvordan man skulle løse den trafikale nøtten på en av to hovedveier mellom Porsgrunn og Skien.

– Løsmassetunnelen går i et område med utfordrende grunnforhold. Grunnen består hovedsakelig av leire, silt og sand. Grunnvannsnivået er også høyt i dette området og det er svært viktig at dette ikke blir negativt påvirket siden det kan gi setninger i jernbanelinja som går parallelt med løsmassetunnelen, sier prosjektleder Gøran Lockert i AF Gruppen til Byggeindustrien.

2.500 jetpeler

For å løse dette vant AF, i samarbeid med Jetgrunn og Norconsult, frem med en nesten 400 meter lang løsmassetunnel hvor man bruker permanent spunt som vegger, har en 1,5 til to meter tykk bunnplate bestående av jetpeler og et støpt tak.

– Vi startet med spuntveggene og satte jetpeler bestående av høykvalitetsbetong under som fundament. Deretter ble selve bunnplaten etablert med tradisjonelle jetpeler bestående av en sementslurry som blandes med de eksisterende massene. Dette blir etablert syv meter under eksisterende terreng. Totalt har det gått med 2.500 jetpeler, og dette arbeidet ble nylig avsluttet. Nå støper vi en betongplate til tak, og når den er ferdig starter vi utgraving og bygger vei inne i kulverten, forklarer Lockert.

– Har dere møtt noen utfordringer så langt i prosjektet?

– Ja, dette er jo litt upløyd mark. Så vidt jeg vet har ikke denne metoden vært brukt i Norge før til å bygge løsmassetunneler. Dessuten er det klart at vi møter uforutsette grunnforhold som har gitt oss noen utfordringer. I fjor stoppet vi produksjonen i en periode da vi ikke oppnådde de parameterne vi ønsket, men dette løste vi og stoppen fikk ikke konsekvenser for fremdriften. Basert på kontroller utført løpende under produksjonen føler vi oss rimelig trygge på at det som ligger under bakken har den forventede kvalitet. Men spenningen med prosjekter er jo at vi ikke vet før vi graver ut. Man må huske at dette minner om en ubåt som er senket ned. Det er viktig å ha belastning på den, så den ikke flyter opp, svarer han.

God dialog

At grunnforholdene kan være vanskelig i denne delen av Porsgrunn er godt kjent for alle som har bygget på Kjølnes- og Hovenga-området. Ryktene vil ha det til at det er 125 meter til fjell der den nye veien ligger. Samtidig viser kontinuerlig overvåking at trykket i bakken ikke har blitt påvirket av prosjektet.

Lockert roser også samarbeidet med naboene til tunnelen. Han forteller at det kun har vært et par klager, og at disse raskt har blitt utbedret.

– Jeg vil også fremheve kontraktsformen med dialogfase og en veldig løsningsorientert og praktisk god byggherre, som lar oss følge opp de planene vi la i samhandlingsfasen. Med denne kontraktsformen er det viktig med et godt og tett samarbeid mellom entreprenør og byggherre for at prosjektet skal lykkes. Dette føler jeg vi har lyktes med her, sier Lockert.