Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding mandag.
Prosjektet har en forventet kontraktssum på om lag fire milliarder kroner.
Det er mer enn ti år siden sist gang et veiprosjekt ble lagt ut som et OPS (offentlig-privat samarbeid).
– Responsen i markedet er god. Dette er ideelt antall interessenter og mange sterke aktører, uttaler
avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen.
I flere av grupperingene er det bygget samarbeidskonstellasjoner mellom internasjonale aktører og norske selskap.
Dette er grupperingene
Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet.
Nye Hamarvegen AS:
- AF Gruppen Norge AS
- John Laing Investments
- Norconsult AS
- Mesta AS
Rv.3/rv.25 Utviklingspartnere:
- OHL Concessiones S.A.
- Infranode AB
- Park og Anlegg AS
- Sweco Norge AS
- Vaktmesterkompaniet AS
Salini Impreglio S.p.A.:
- Salini Impreglio S.p.A.
- Pöyry Finland OY
- VCE Vienna Consulting Engineers ZT
- Aktiv Veidrift AS
Skanska Norge AS:
- Skanska Infrastructure Development AB
- Skanska Norge Konsernpensjonskasse
- Skanska AB
- Skanska Norge AS
- Dr. ing. A. Aas-Jakobsen AS
- Vianova Plan og Trafikk AS
- Multiconsult ASA
- Svevia Norge AS
Consortium Strabag/Acciona:
- Strabag AG
- Acciona Consesiones S.L.
- Acciona Construccion S.A.
- Acciona Nouvelle Autoroute 30 Inc.
- Acciona SA
- Gjermundshaug-gruppen
- ÅF Engineering AS
- Lemminkäinen AS
- PEAB Norge AS
Stamveg AS:
- Veidekke ASA
- Sundt AS
- Veidekke Entreprenør AS
- NIRAS Norge AS
- NIRAS A/S
- Cowi Norge AS
- Cowi A/S
- Structor Oslo AS
- Ing. Rasmussen & Strand AS
- Veidekke Industri AS
Klekkefjellvegen AS:
- NCC AB
- Vinci Concessions SAS
- Vinci Highways SAS
- NCC Norge AS
- Vinci Construction Grand Projects
- Vinci Construction Terrassement
Fakta om rv. 3/rv. 25 Løten-Elverum
Vegprosjektets formelle navn er rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet.
* 10 km ny 2/3-felts hovedveg og 15 km 4-felts motorveg.
* Antatt kontraktsverdi på OPS-kontrakten: 4 milliarder kroner
* Prekvalifisering: april–juni 2017
Prosjektformen OPS innebærer at Vegvesenet inngår kontrakt med et selskap som skal finansiere, bygge og drifte strekningen i 20 år.
Fram til 12. juni gjennomgår Vegvesenet selskapenes dokumentasjon og kvalifikasjoner, og velger tre av de syv til videre dialog og forhandlinger om OPS-kontrakten, skriver Vegvesenet i pressemeldingen.
Selskapene som blir med videre, velges på basis av erfaring med prosjektering, finansiering, bygging og drift, helse, miljø og sikkerhet (HMS), samt økonomisk kapasitet.
- Nøkkelord
- Konkurranse
- Vei
- Anlegg
- Statens vegvesen