Byggeleder jur Lauvdal og prosjektleder Jorunn Hillestad Sekse har lyst ut oppspenning av Osstrupen bru på Doffin. Foto: Statens vegvesenOsstrupen bru ved Florø har seget ned på midten. Foto: Statens vegvesenUnder midten av brua ser man utsparingene der rør for oppspenning skal mates inn. Foto: Statens vegvesen

Strammer opp bru med ny metode

Osstrupen bru på fylkesvei 542 sør for Florø skal strammes opp etter 40 år i drift. Et alternativ er å spenne opp komposittrør inne i brua.

Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding på sine nettsider.

– Det er et heilt unikt prosjekt som nå blir lyst ut. Metoden vi vil benytte, har aldri blitt brukt tidligere, og det er lagt ned en massiv prosjekteringsjobb gjennom flere år, uttaler byggeleder Sjur Lauvdal i Statens vegvesen.

Osstrupen bru er ei fritt fram-bygd bru med hovedspenn på 198 meter. Sidespennene består av korte balastkasser forankret med fjellkabler. Brua er leddet, og har en bevegelig fuge i senter av hovedspennet. Undergurten (platen i bunnen av brukassen) har utsparing i omtrent 20 meters lengde på hver side av midten. Brua ble ferdigstilt i 1976, skriver Vegvesenet i meldingen.

Bøyer seg

Brua ble den gang bygd med overhøyde for å kompensere for beregnet nedbøying, men denne nedbøyingen har ikke stoppet opp, og Osstrupen bru må derfor forsterkes og løftes opp på midten for å stoppe utviklingen. Forsterking av brua er prosjektert av bruavdelingen ved Vegdirektoratet, i samarbeid med konsulentselskapene Johs Holt AS og Fireco AS. Jobben er utlyst på Doffin.

Det skal spennes opp to rør inne i brukassen, som skal jekkes fra hver ende (mot ballastkassen). Utlysningen tar høyde for to mulige alternativer: Enten bruk av stålrør eller komposittrør av karbonmateriale til oppspenningen. For stål er beregnet vekt på rørene 144 tonn, mens komposittrør kun vil veie 56 tonn. Rørene skal ha en diameter på 60 centimeter.

Kompositt

– Vi er spente på om noen av entreprenørene som leverer inn tilbud, vil bruke komposittrør. Der er vi forberedte på å betale en noe høyere materialkostnad, siden kompositt kan gi en kvalitetsmessig fordel, sier Lauvdal.

Rørene skal festes i undergurten med stålrammer med varierende mellomrom. Alle materialer må fraktes inn i brua gjennom eksisterende utsparing i undergurten, altså mates opp i brua fra en åpning under midten. Det er planlagt at rørene skal heises inn i brua i ti meter lange seksjoner, skriver Vegvesenet.

– Dersom prosjektet går som ventet, kan det bli aktuelt å bruke denne metoden for å stramme opp andre bruer av lignende type, der det er blitt trangt for å forsterke konstruksjonen, sier Lauvdal.

Det er planlagt tilbudsbefaring på brua 7. juni, og fristen for å levere inn tilbud blir tidlig i august, heter det i meldingen.

Tilbyderne får da prise to alternative rørutførelser; stålrør og rør i komposittmateriale. Tilbyderne kan gi tilbud på ett av alternativene, eller på begge. Det er, ifølge pressemeldingen, ikke aktuelt med en kombinasjonsløsning.

I tillegg til oppspenning, skal fugen i senter av brua skiftes ut, og det skal legges fuktisolering og nytt slitelag, heter det i meldingen fra Vegvesenet.