E6, Dovre, Gudbrandsdalsvegen. Rekkverket er altfor lavt. Det vil ikke kunne fungere som forutsatt. Foto: VegtilsynetRiksvei 3, Stor Elvdal. Omfattende krakelering av vegdekke, setninger i hjulspor. Foto: VegtilsynetE6 Sel, Gudbrandsdalvegen. Alle boltene mangler i rekkverket. Dette går igjen mange steder langs E6, skriver Vegtilsynet. Foto: VegtilsynetE6, Ringebu, Gudbrandsdalsvegen. Alle boltene mangler i rekkverket. Foto: VegtilsynetE6 Sel, Gudbrandsdalsvegen. Rekkverket er feil sammenføyd og mangler bolter. Foto: Vegtilsynet

Vegtilsynet: Farlige rekkverk og lavt inspeksjonsnivå på østlandsveier

Vegtilsynet rapporterer om uforsvarlig oppfølging av E6 og riksvei 3 i Statens vegvesen Region øst.

Vegtilsynet har funnet seks avvik, og har gjort to observasjoner etter en gjennomgang av hvordan Statens vegvesen Region øst plan­legger, gjennomfører og følger opp inspeksjoner av rekkverk, vegdekke, avvan­nings- og dreneringssystemer på sine anlegg. De undersøkte veistrekningene var langs E6 og Riksveg 3.

Vegtilsynet var selv ute og inspiserte strekninger på E6 og Rv3 i Region øst, og fant at tilstanden ikke var i samsvar med regelverket. Blant annet fant man eksempler på feilmonterte rekkverk der boltene manglet, lave rekkverk og krakelerte, dårlige veidekker. Disse manglene var ikke registrert av Region øst, heter det i en pressemelding fra Vegtilsynet.

Ikke tilstrekkelig

Vegtilsynet mener funnene viser at det ikke gjennomføres tilstrekkelige inspeksjoner av de undersøkte strekningene, og at Statens vegvesen Region øst ikke har god nok oversikt over tilstanden på de veiobjektene saken omfatter.

Vegtilsynet fant også at Region øst har ikke rettet avvik på utvalgte objekter innen angitt tiltakstid. De skriver i meldingen at de vil følge opp avvikene mot Region øst.

Seksjonssjef Jan Nørstegård i Statens vegvesen Region øst sier til Byggeindustrien at avvikene Vegtilsynet har oppdaget, kom som en overraskelse, men at de er glade for muligheten til å forbedre seg.

– Dette er jo snakk om driften vår, og den er det entreprenører som gjennomfører gjennom kontrakter. Vi har systemer for å følge opp dette arbeidet, men nå har Vegtilsynet avdekket en del ting som burde ha vært rettet på. Vi skal se på de avvikene som Vegtilsynet påpeker her, sier han.

Ser på endringer

Vegvesenet har fått frist til 14. juni med å svare på avvikene og levere en fremdriftsplan for å gjøre eventuelle endringer i rutiner og oppfølging.

– Vi må bruke tiden nå på å se på hva slags tiltak vi vil sette i verks for å lukke de manglene som påpekes i tilsynsrapporten. Vi må se på både rutinene våre og hvordan vi følger opp de rutinene vi har, sier han.

– Vi er for øvrig glade for at Vegtilsynet trekker frem at vi har gode retningslinjer for dokumentasjon og arkivering, avslutter Nørstegård.