Illustrasjonsfoto

Første kontrakt på ny E39 mellom Kristiansand og Lyngdal lyses snart ut

– Jeg er glad for at vi snart kan få satt spaden i jorda, og startet på byggingen av ny E39 mellom Kristiansand og Lyngdal, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

- Strekningen er en av de viktigste transportårene i landet, og er særlig utsatt for ulykker. Det er i tillegg gledelig at utbyggingskostnadene ser ut til å bli betydelig lavere enn tidligere antatt, legger han til.

Samferdselsdepartementet la torsdag fram et forslag om utbygging og finansiering av 68 km firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t fra Kristiansand til Lyngdal. Strekningen er en del av porteføljen til Nye Veier AS.

80 kilometer
Strekningen Kristiansand vest – Lyngdal vest er i dag 80 km lang, og med svært varierende standard. Store deler av strekningen er tofelts vei, flere bratte partier, og dårlig vinterfremkommelighet. Strekningen er ulykkesbelastet, og siden 2005 er 17 personer drept, og 22 personer alvorlig skadet i trafikkulykker her.

Ny E39 Kristiansand – Lyngdal er planlagt utbygd til firefelts vei med en fartsgrense på 110 km/t. Den blir 68 km lang, og vil stort sett gå i ny trase. Med den nye veien vil reisetiden så godt som halveres og ulykkene er forventet å bli betydelig redusert. Prosjektet er samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Strekningen vil bli finansiert både med statlige midler og bompenger. Den statlige andelen utgjør 63 prosent. Nye Veier AS legger opp til utlysning av den første enterprisekontrakten i september 2017, med anleggsstart mai 2018. Første delåpning på strekningen vil skje i år 2021.

Ser frem til å bygge tryggere vei

- Vi er glade for å kunne starte jobben med å erstatte den tungt ulykkesbelastede E 39-strekningen fra Kristiansand til Lyngdal. Alt ligger til rette for byggestart allerede i mai 2018, sier utbyggingsdirektør Asbjørn Heieraas, ansvarlig for prosjektet i en pressemelding.

Asbjørn Heieraas

Prosjektet er tidligere anslått av Statens vegvesen å koste 23,7 milliarder kroner. Nye Veier AS har gjennomgått prosjektet på nytt, og identifisert mulige kostnadsbesparelser på om lag 2 300 millioner kroner.

- Dermed er prosjektet nå kalkulert til å ha en forventet kostnad på 21,4 milliarder kroner. Nye Veier AS vil arbeide videre med å finne ytterligere kostnadsbesparende løsninger, blant annet gjennom tidlig å involvere entreprenører, heter det i en pressemelding.

- Med vår gjennomføringsmodell, der helhetlig utbygging over lengre strekninger er en forutsetning sammen med tidlig involvering av leverandør- og entreprenørmarkedet, erfarer vi at det er mulig å redusere kostnadene vesentlig. Vi har ambisjoner om å spare ytterligere milliarder frem mot åpning av stamveien. Firefelts vei på hele strekningen gir høy trafikksikkerhet. Kvalitet og god standard for veibrukeren er en selvfølge for dagens brukerkrav, sier administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland.

Ingrid Dahl Hovland

Vil i gang på Stavanger-siden
Like over sommeren lyser Nye Veier ut den første kontrakten, og de første anleggsmaskinene vil være på plass allerede neste vår.

- Videre skal vi jobbe knallhardt for å også komme i gang fra Stavanger-siden så snart som mulig. E 39-utbyggingen er viktig for samtlige som bor og jobber i regionen, og er svært etterlengtet. Vi gleder oss til å være i full gang, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas.