Daglig leder i Trimble Solutions Sandvika, Idar Kirkhorn.Ryan Kunisch (til venstre) og Idar Kirkhorn i Trimble.Prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier.Digibygg-direktør Jan Myhre i Statsbygg.Albert Kr. Hæhre i BetonmastHæhre.Erling Tronsmoen i Trimble.

Slik vil de få mer deling og digitalisering i fremtidens anleggsprosjekter

Det 29. brukermøtet for infrastrukturverktøyet Novapoint fokuserer på samferdselsutbyggingens digitale fremtid. Statsbygg, Nye Veier, BetonmastHæhre og arrangør Trimble er enige om at nøkkelen er bedre samarbeid.

Denne uken arrangeres Novapoints brukermøte for 29. gang i Norge. Arrangør av årets møte er systemutvikler Trimble, og tema for de omtrent 320 deltakerne på møtet er «Del med tillit».

Under konferansens andre dag på Sundvolden hotell i Hole delte arrangør Trimble sine betraktninger om informasjonsbruk og -deling, og det samme gjorde representanter fra veiutbygger Nye Veier og den store statlige byggherren Statsbygg. Også entreprenørene var representert ved Hæhre Entreprenør-grunnlegger Albert Kr. Hæhre.

De digitale verktøyene som brukes for å bygge vei i Norge i dag, har vært i forrykende utvikling de siste årene, men det er ikke bare med ener og nuller at det nye, digitale Norge må bygges ut. Det alle talerne på konferansens felles åpningssesjon var enige om, er at digitaliseringen ikke bare krever ny teknologi, men også nye arbeidsformer.

– I digitaliseringen kan vi ikke bare fokusere på effektivisering, men også forbedring. Ting må bli bedre, ikke bare raskere, slo daglig leder i Trimble Solutions Sandvika, Idar Kirkhorn, fast da han åpnet andre konferansedag i Trimble Novapoint brukermøte 2017.

Samme vei

Kirkhorn trakk frem tre punkter som Trimble mener er helt nødvendige for en god digitalisering av den norske anleggsbransjen. Disse var tillitsbasert deling, endringsvillighet og -dyktighet og evnen til å gjøre de riktige valgene.

Akkurat deling og tillit gikk igjen hos alle talerne i fellessesjonen onsdag.

Representanter for to store byggherreorganisasjoner, Nye Veier og Statsbygg, var krystallklare på at bygg og anleggsbransjen er avhengig av en mer tillitsfull og delingsvilling fremgangsmåte hvis den skal nå sitt potensial for inntjening og effektivitet.

Prosjektdirektør for E6 Mjøsregionen i Nye Veier, Øyvind Moshagen, mener bransjen har et godt stykke å gå.

– Det er ganske skremmende at vi ikke har kommet lengre enn vi har kommet i dag. Vi har mange spydspisser som har kommet langt, men det er veldig stor forskjell på disse og de som bare driver på som vanlig, sa han.

På kontrakt

Det er nå omtrent 10 år siden Statsbygg slo fast at alle deres prosjekter skulle prosjekteres i BIM. Direktør for Statsbygg-satsingen Digibygg, Jon Myhre, påpekte under konferansen at det dog ikke er nok å være tidlig ute med å sette seg digitale mål.

– Til tross for bedre og bedre verktøy, flere muligheter og bedre teknologi, har vi ennå ikke klart å ta ut effekten av mulighetene som ligger i digitaliseringen. Grunnen til dette er ikke teknologien vår, men gjennomføringsmodellene våre, sa han.

Utgangspunktet for kontraktene som Statsbygg og så godt som alle andre bruker, er mellom 30 og 40 år gammelt.

– Vi må fjerne de modellene og den kulturen vi har fra før av hvis vi skal fornye oss. Vi kan ikke endre noe ved å bruke kontrakter som ble utviklet før internett kom, sa han.

Myhre fikk støtte av Hæhre Entreprenør-grunnlegger Albert Kr. Hæhre, som understreket at en anleggsbransje i endring også trenger et endret kontraktregime. Han beskrev tradisjonelle totalentrepriser som veldig begrensende, og Hæhre håper og tror at flere fremtidige kontrakter vil gjennomføres i den såkalte Helgelandsmodellen, etter utbyggingen av E6 Helgeland Nord, hvor entreprenør, byggherre og rådgivere jobber sammen i en tillitsbasert modell.

– Dette har vært en ny og meget positiv opplevelse for oss. Jeg tror vi vil se flere av disse prosjektene fremover, sa han.