Utbyggingsdirektør Helga Nes og leder leverandøroppfølging Utbyggingsprosjekter Øst, Morten Sigvardsen i Bane Nor, gleder seg over stor interesse for leverandørdagen.

Stor internasjonal interesse for leverandørdagen til Bane Nor

Rundt 300 potensielle entreprenører og leverandører, hvorav representanter fra 16 land, er med på leverandørdagen til Bane Nor i Oslo onsdag.

Prosjektene til Bane Nor de neste årene er gigantiske; det skal investeres 150 milliarder kroner totalt på InterCity-utbyggingen. En stor del av disse investeringene går til å få ferdig det indre InterCity mellom Oslo og Hamar, Fredrikstad og Tønsberg. Denne utbyggingen skal ferdigstilles innen utgangen av 2024. Blant annet på Vestfoldbanen vil utbyggingen føre til en doblet kapasitet sammenlignet med i dag.

– Store totalentrepriser

– Bane Nor vil primært benytte seg av store totalentrepriser i årene fremover. Disse vil i hovedsak baseres på kontraktsformater fra olje- og gassbransjen, som tilpasses våre behov. Vi har veldig gode erfaringer med bruk av disse kontraktsformatene på Follobane-prosjektet, sier leder leverandøroppfølging Utbyggingsprosjekter Øst, Morten Sigvardsen til Byggeindustrien.

Han opplyser for øvrig at det for store utførelsesentrepriser skal benyttes NS (Norsk Standard).

Prekvalifiseringer
Høsten 2017 skal prekvalifiseringen for totalentreprisen til Sandbukta-Moss-Såstad-prosjektet utlyses.

– I samme tidsperiode vil vi utlyse en utførelsesentreprise mellom Venjar og Eidsvoll, som inkluderer både underbygning og jernbaneteknikk. Den tredje prekvalifiseringen som skal utlyses, er for strekningen Kleverud – Sørli. Dette er en stor totalentreprise som består av underbygning samt jernbaneteknikk, sier Sigvardsen.

Prekvalifiseringene til de andre Bane Nor-prosjektene vil deretter utlyses fortløpende i 2018 og 2019.

Mer for pengene
Utbyggingsdirektør i Bane Nor, Helga Nes, understreker at det norske entreprenør- og leverandørmarkedet er viktig, men at også utenlandske selskaper må til for å gjennomføre de store prosjektene.

– Vi har et krav om mer kostnadseffektiv utbygging av jernbanen. For å oppnå dette, må det utenlandsk konkurranse til, og vi oppfordrer til samarbeid mellom etablerte og nye leverandører, sier Nes til Byggeindustrien.