Marti IAV valgte stålrørparaply-metoden da de drev gjennom løsmasser og dårlig fjell ved den såkalte Snekkestad-entreprisen ved jernbaneprosjektet Holm-Nykirke i Vestfold. Under kurset i forkant av WTC kan unge norkse entreprenører lære mer om driving i løsmasser. Foto: Marti IAV.

– En unik mulighet for unge norske tunnelingeniører

Det ypperste av internasjonal tunnelekspertise vil dele sine erfaringer og kunnskap når NFF inviterer unge ingeniører til et todagers internasjonalt kurs med tunnelbygging i løsmasser som tema.

Seminaret, som er et samarbeid mellom Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) og den internasjonale tunnelforeningens utdanningskomite, ITA-CET, arrangeres i Bergen 9. og 10. juni, i forkant av World Tunnel Congress (WTC).

– Dette er en unik mulighet for unge norske ingeniører til å få faglig input fra internasjonal ekspertise om problemstillinger som den norske tunnelbransjen ikke møter på hver dag, men som vi vet det vil være viktig å kunne mer om når fremtidens tunneler skal drives i Norge, sier Eivind Grøv, sjefforsker ved SINTEF Byggforsk og professor II ved NTNU.

Må ha verktøyene tilgjengelig

Grøv understreker at løsmassetunneler aldri blir «normalen» i hardrock-landet Norge, men han mener det er vikitg at den norske tunnelbransjen tilegner seg mer kunnskap om metoder og teknikker som kan anvendes i de tilfellene hvor den norske måten å drive og sikre tunneler ikke er tilstrekkelig.

– Fremover vil vi i større grad drive tunneler i marginale områder med partier der teknikker og metoder som brukes i løsmassetunneler må anvendes. Den norske tunnelbransjen må ta et skritt videre og se på hvordan man løser dette andre steder i verden slik at vi har verktøyene og kompetanse på plass når prosjektene kommer, sier Grøv.

Internasjonalt arbeidsmarked

Han peker også på at norske ingeniører må ha kompetanse på mer enn «hard rock» hvis de skal være en del av et stadig mer internasjonalt arbeidsmarked.

– I øyeblikket har vi mye jobb i Norge, men dette vil gå i bølgedaler. Vi har et internasjonalt tunnelmarked og det vil den oppvoksende generasjonen av norske tunnelingeniører helt sikkert være en del av i fremtiden, understreker Grøv.

I tiden

Sindre Log i The Robbins Company, leder programkomiteen for WTC i Bergen. Han mener temaet NFF har valgt for kurset er i tiden og trekker frem at løsmasseproblematikken blant annet vil bli aktualisert den dagen Rogfast og Fornebubanen skal bygges.

– Det kommer flere tunnelprosjekter hvor man i større eller mindre grad må drive gjennom partier med løsmasser. I tillegg finnes det nok også eksempler på prosjekter som man tenker ikke er teknisk gjennomførbare fordi det er mangel på kunnskap om alternative metoder. Slike tekniske begrensinger kan ofte gi dyrere tunneler, påpeker Log.

Spesielt rettet mot norske ingeniører

Kurset arrangeres årlig i forkant av WTC og har unge ingeniører, som er inne i sine 10-15 første år av yrkeskarrieren, som hovedmålgruppe. Tematikken varierer fra år til år og bestemmes i stor grad av vertsnasjonen. Innholdet vil, ifølge Log, være spesielt rettet mot norske ingeniører, men det er alltid også en bred deltakelse av fagfolk fra andre nasjoner.

– Programmet tar for seg ulike metoder og teknikker knyttet til løsmasser. I tillegg blir det en lang rekke relevante prosjekteksempler, både med TBM og konvensjonell driving. Kurset avsluttes med en paneldebatt, opplyser Log.

Store navn

Eivind Grøv gjentar at kurset er en unik mulighet for unge norske ingeniører til å høre og møte store navn i den den internasjonale tunnelverdenen.

– Mange av foredragsholderne er kjente bransjepersonligheter og store kapasiteter rent profesjonelt. Dette bør de unge ingeniørene få med seg både med tanke på det faglige innholdet og for å benytte muligheten for internasjonal nettverksbygging, avslutter Grøv.

Her kan du lese mer om WTC, som arrangeres i Bergen 9. - 15. juni.