Ketil Solvik-Olsen vil ha mer informasjon om frostsikring. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Solvik-Olsen vil vite mer om frostsikring på Nye Veier-strekninger

Samferdselsministeren ønsker konkrete vurderinger av frostsikringsnivå på fremtidige Nye Veier-strekninger. Nye Veier utelukker ikke at flere fravikssøknader er på trappene.

Nye Veier søkte Vegdirektoratet om å få benytte svensk regelverk og tilhørende dataprogram for å dimensjonere overbygning og frostsikring på ny E6 fra Kolomoen til Ensby.

Nye Veier anslo at de kunne spart inntil 500 millioner kroner om de hadde brukt svensk metode, men søknaden ble avslått av Vegdirektoratet. De fikk imidlertid grønt lys til å gjenbruke store deler av dagens E6 mellom Kolomoen og Øyer sør gjenbrukes.

Men siste ord er ikke sagt i diskusjonen om frostsikring.

– Når det gjelder Nye Veier sin vurdering av E6, så er vedtaket Vegvesenet har gjort relativt greit. Det er stort sett eksisterende vei det skal bygges på, og dermed har Nye Veier den friheten de trenger. Så er spørsmålet, hva betyr dette for de øvrige prosjektene der de skal bygge helt nye strekninger? Der har vi nok en jobb å gjøre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Byggeindustrien.

– Hva legger du i det?

– Brevet fra Vegdirektoratet vurderer nytten av frostsikring mot ingen frostsikring. Jeg er interessert i mer info om konkrete vurderinger av nivå på de konkrete strekningene Nye Veier skal bygge, svarer Solvik-Olsen.

Vil sende flere fravikssøknader

Kommunikasjonssjef i Nye Veier, Christian Altmann, bekrefter overfor Byggeindustrien at de mest sannsynlig vil sende flere fravikssøknader for frostsikring på kommende Nye Veier-strekninger.

– Generelt så søker vi flere fravik på alle prosjektene våre. Det handler om frostsikring, men også ting som bredde og belysning. Vi sitter ikke på noen fravikssøknader som går akkurat på frostsikring nå for øyeblikket, og det er heller ikke overalt i Norge dette er aktuelt, men jeg ser ikke bort fra at det vil komme, sier Altmann til Byggeindustrien.

Glad for debatt

Ketil Solvik-Olsen er glad for Nye Veiers dispensasjonssøknad har fått i gang en debatt om frostsikring.

– Jeg tror det er bra at du får en diskusjon mellom fagmiljøene, det har vi manglet tidligere. Tidligere fikk man et ja eller nei på en søknad, og så ble det ingen diskusjon etterpå. Jeg tror sunn konkurranse er med på å løfte ting, sier han.

– Er koblingen mellom Vegdirektoratet og Statens vegvesen en utfordring i saker der Nye Veier vil gjøre ting annerledes?

– Nei, det var et premiss som lå der i utgangspunktet. Statens vegvesen og Vegdirektoratet skal være det sentrale myndighetsorganet innen vegsektoren.

– Men kan det bli for tett?

– Det godt hende at du på sikt ser at det er for tett integrasjon mellom Statens vegvesen og Vegdirektoratet, men foreløpig har vi ikke fått klager fra Nye Veier på det. Det er verken diskutert eller planlagt endringer om Vegdirektoratet og Statens vegvesen, sier Solvik-Olsen.