Atkins Norge og Oslo Economics har gjennomført en kvalitetssikring (KS1) av konseptvalgutredningen (KVU) om Grenlandsbanen, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. KS1-rapporten ble oversendt tirsdag 18. april, melder Samferdselsdepartementet i en pressemelding.
Konseptet som kommer best ut i både utredningen og kvalitetssikringen er Midtre konsept 2 (M2), som tilsvarer en enkeltssporet jernbane med en dimensjonerende hastighet på 160 km/t. En slik utbygging vil redusere reisetiden med tog mellom Oslo og Kristiansand med 1 time og 3 minutter. Kostnaden ved prosjektet er estimert til 22 milliarder kroner i kvalitetssikringen, hvilket tilsvarer en kostnadsøkning på 28 prosent sammenliknet med KVUen. Kostnadsforskjellen skyldes i hovedsak at kvalitetssikrer vurderer usikkerheten til de kalkulerte kostnadene annerledes enn i KVUen, og at det er mer sannsynlig at kostnadene blir høyere enn at de blir lavere enn beregnet.
Kvalitetssikringen anbefaler ikke bygging av Grenlandsbanen, og viser til at konseptene i KVUen er svært kostbare og har negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Det er særlig relativt lave befolkningstall som reduserer lønnsomheten.
I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det i siste seksårsperiode satt av 1,5 milliarder kroner til planlegging og oppstart av Grenlandsbanen.