Dronning Mauds gate 11

Det ene av de to portalbyggene i Dronning Mauds gate er totalrehabilitert med ny metallfasade og har også fått tre nye etasjer.

Fakta

Sted: Oslo

Prosjekttype: Totalrehabilitering og ombygging

Bruttoareal: 11.400 kvadratmeter

Byggherre: Vestre Vika DA

Prosjekt- og byggeledelse: Aase Byggeadministrasjon

Totalentreprenør: Vedal Entreprenør

Kontraktsum inkl. mva.: 270 millioner kroner

Arkitekt: Pilot Arkitekter

Interiørarkitekter: Siv Larsen (Bien sparebank) og Zinc (Wiborg Rein)

Rådgivere: RIB: Dr. techn. Olav Olsen | RIV: Hjellnes Consult | RIE: Sweco Norge | Rådgiver betongrehabilitering: Millab Consult | RIA: Multiconsult | RIBR: Fokus rådgivning | BREEAM-NOR AP: Rambøll Norge

Underentreprenører og leverandører: Riving: Riv-Tec | Prefab bæresystem: Norske Bæresystemer | Stillas: Oslo Stillasutleie | Systemhimlinger og glassvegger/dører: Akustikk Innredning | Elektro: Centrum Elektriske | Ventilasjon: Bjerke Ventilasjon | Automasjon: SRO | Oppmåling: Solli & Hoff Oppmåling | Heis: Uniheis | Rør: HR-Rør | Betongarbeider: Stenseth & RS | Støpning av trapp: Strøm Gundersen | Karbonforsterking: R. Bygg | Betongrehabilitering: PA Entreprenør | / Smørholm | Boring og peling: Entreprenørservice | Papp og membran: Oslo Papp & Membran | Branntetting og -isolering: Firesafe | Taktekking: Hesselbergtak | Rekkverk og stålarbeider: Weberg Prosjekt | Flis og naturstein: Ellingard Naturstein / Respo Terrazzo | Gulvbelegg og tepper: Byggbelegg Elvestad | Parkett: Bo Andrén Norge | Spilehimling: Bosvik | Beton Ciré: Byggimpuls | Branngardiner: Bramo Glass og Klima | Fuging: S&S Fuging | Karuselldører: Assa Abloy Entrance System | Ståldører: Trygve Eliassen | Tredører: JELD-WEN Norge | Foldevegger: Sigmund Olsens Agentur | Aludører: Profilteam | Tømrerarbeid: SLS Montasje | Innredningsarbeider: Wilberg Design |Glassfasader: Staticus Norge | Blikkenslager: Viggo Sandgrav | Gulvsparkling: Euro Gulv | Minikjøkken: Expo-Nova Møbelgalleri | Sykkelparkering: Haniss

Dronning Mauds gate 10 og 11 er tegnet av Leif og Ernst Torp. De ligger på hver sin side av gaten med samme navn og sto ferdige i 1966. Dette området i Vika har et betydelig terrengfall. Fra Ruseløkkveien i nordvest besto Dronning Mauds gate 11 av 8 etasjer der den øverste var inntrukket. I sør, på nivå fra Munkedamsveien, er det derimot tre etasjer til pluss kjeller.

Etter prosjektgjennomføringen består Dronning Mauds gate 11 av 11 etasjer; den inntrukne 8. etasjen ble revet og bygget opp igjen med etasjene 9, 10 og 11 som nye volumer. Hele prosjektet er på 11.400 kvadratmeter, der de nye volumene utgjør 2.600 kvadratmeter. Prosjektet ligger an til å få sertifiseringen BREEAM-NOR Very Good i orden.

Utbygger er Vestre Vika DA som på bakgrunn av en konkurranse valgte Vedal Entreprenør AS i en totalentreprise til en verdi av 270 millioner kroner inklusive avgifter.

– Vi ville ha kontinuitet, og så det som naturlig at Pilot Arkitekter ble med inn i vår totalentreprise, sier prosjektleder for Vedal Entreprenør, Trond Schjetne.

Pilot Arkitekter AS har vært med i forprosjektfasen, mens Aase Byggeadministrasjon har hatt prosjekt- og byggeledelse for ombyggingen som hadde fysisk oppstart i september 2015.

Tidløst uttrykk

Det eksisterende bygget med sin prikkhamrede betongoverflate var i en så dårlig forfatning at det måtte kles inn. Betongoverdekningen var såpass liten at rusten i armeringen hadde gjort store skader i overflaten.

− Vår intensjon har vært at fasadene skal fremstå med en helhetlig utforming i tråd med det opprinnelige 60-tallsuttrykket. Løsningen ble en metallfasade som følger opp den opprinnelige fasadeinndelingen, som opprettholder dybden og skyggevirkningen i rammeverkets relieff og samtidig forlenger uttrykket oppover i de nye etasjene, forklarer Mende.

Utformingen gjenspeiler eksisterende fasade gjennom presisjon, relieff og fargevalg og lar sollyset skape et spill i fasaden slik at byggets utrykk endres gjennom dagen.

– Mest mulig av de tette prikkhamrede betongfasadene mot Ruseløkkveien og mot Munkedamsveien er bevart og videreført i de nye etasjene, sier Mende, som berømmer både Plan- og bygningsetaten og Byantikvaren for et konstruktivt samarbeid gjennom prosessen.

Denne delen av Vikaområdet er preget av høye forretningsbygg, med sterkt trafikkerte gateløp. Munkedamsveien er en av innkjøringsårene for kollektivbusser fra vest. Dronning Mauds gate har fire kjørefelt samt på- og av kjøring til Operatunnelen.

− Jo, det var et komplisert trafikkbilde. Også logistikken er krevende, der en forutsetning var at vi måtte få bruke fortauet og stenge av det ene kjørefeltet for å kunne bygge, sier Schjetne.

Katodisering

Et betydelig og krevende rivearbeid tok til da all innmat og den åttende etasjen ble nennsomt fjernet og kjørt bort. I denne prosessen ble det etablert hele 116 stempelstøtter for hver etasje. Det viste seg å være en del skader i betongskallet, der stedvis manglende overdekning av armeringsstålet hadde utsatt metallet for vær og vind. En korrosjonsbeskyttelse av stålet – en permanent katodisering – ble iverksatt i stålet i begge gavlveggene.

Schjetne nevner også de klassiske utfordringene med nye forskrifter som skal inn i rehabiliteringen i et bygg fra 1960-tallet.

− En ting er statikken når nye volumer blir lagt til, men også akustikkutfordringene ble det jobbet mye med. Når alt av nye tekniske løsninger skal inn, måtte himlingshøyden tynes til det maksimale. Alle forskriftskrav er oppfylt. Den eneste dispensasjonen som er gitt gjelder den bevaringsverdige hovedtrappa der det er gitt en dispensasjon i forhold til avstand mellom spilene, påpeker Schjetne.

I det eksisterende bygget var alt modent for utskiftning, selv om det hadde vært visse oppgraderinger i årenes løp.

− Den tekniske standarden var i generell dårlig forfatning, understreker teknisk koordinator hos Vedal, Jon Johansen. – Etter riving var det kun skjelettet som sto igjen. Derfor er det er lagt inn full dagslysstyring med LED overalt, behovsstyrt ventilasjon og varme, varmepumpe med fjernvarme for spisslaster, det er byttet ut tørrkjølere, ny infrastruktur på IT-anlegget, ny hovedtavle og trafo med en økning fra 230 til 400 volt. Vi har også satt inn fire nye heiser, blant annet en brannmannsheis, ramser Johansen opp.

Et vingeformet takoverbygg i den øverste etasjen er igjen på plass. – Det er ikke så tynt og smekkert som det opprinnelige, men det har med isolasjonskravene å gjøre. Siden gesimshøyden ikke skulle overskride reguleringsbestemmelsene, måtte all teknikk skjules og integreres i vingetaket. Dette var en stor utfordring både for rådgiverne og de utførende, men i felleskap fikk vi det til, sier Mende.

Bien Sparebank er leietaker i plan 1 (i Dronning Mauds gate), mens advokatfirmaet Wiborg Rein står som leietaker av hele bygget, foreløpig unntatt plan 2. Foruten kontorarealer, og felles personalrestaurant for leietakerne, trimrom, garderobe- og dusjanlegg er det også et møtesenter i tiende etasje.

− Wiborg Reins leieforhold var avklart på et så tidlig tidspunkt at vi fikk det med i tilbudsfasen. Kravene var typiske for kontorleie, men med svært god standard i finish og materialbruk. Her har alle ue-er og leverandører gjort en formidabel innsats, understreker Schjetne.

Streng fremdrift

Han forteller at Vedal har kjempet med fremdriften, spesielt i innspurten det siste halve året.

– Risikoen med tanke på fremdrift og økonomi knyttet til rehabprosjekter er alltid til stede. Logistikkutfordringene her gjør at man ikke kan jobbe optimalt, ikke bare utvendig med trafikkavvikling og vareleveranser. Når man kommer i en situasjon med knapphet på tid og må forsere med å sette inn ekstra krefter, er det ikke arealer til å ha 140 til 150 mann på plass, sier Schjetne.

For arkitekt Mende var flere ting viktig å få gjennomslag for, ikke minst den nye fasaden.

– Det var viktig å få aksept fra eierne, byggherre, totalentreprenør og fra myndighetene. Selv om det kanskje ikke var mange alternativer, så er det alltid muligheter for å gjøre ting annerledes. Etter noen runder var alle fornøyde. I kontor- og næringsbygg må ofte fasaden leve sitt eget liv; innmaten og interiørløsningene byttes jo mye oftere. Som regel blir fasaden stående lengst, før den eventuelt rehabiliteres eller skiftes ut, avslutter Mende.


Flere prosjekter