En flyplass å være stolt av

Torsdag klokken 12 åpnet nye Oslo lufthavn - et prosjekt det har kostet hele 14 milliarder kroner å realisere. Lufthavnen skal årlig nå kunne håndtere 32 millioner passasjerer og er blitt en flyplass alle involverte parter har all grunn til å være stolte av.

Nye Oslo lufthavn er virkelig blitt et praktprosjekt. Her finner vi flotte kombinasjoner av tre, betong, glass og stein – på samme måte som den opprinnelige flyplassen som sto ferdig for snart 20 år siden. Opprinnelige Gardermoen var en enorm utbygging for Avinor, men opp gjennom årene har den vist seg å ha for liten kapasitet i forhold til trafikkveksten, og med den nye utvidelsen er flyplassen faktisk blitt nesten dobbelt så stor som før. Her har de involverte aktørene gjort en meget god jobb med å bygge den nye og den gamle delen sammen i en helhet, og fremstår nå som én flyplass. For de som allerede har benyttet seg av den nye flyplassen, den har vært i full drift en lengre periode, så er det tydelig at det er gjort en god jobb og det er brukt skikkelige materialer. Den er lyst og luftig – og tar godt imot travle passasjerer– og ikke minst er den enkel å orientere seg i – noe som er avgjørende om en flyplass skal fungere. Man må også huske på at alt dette er gjort med en flyplass i full drift.

Å utvide eller å bygge en ny flyplass er en prosess om strekker seg over veldig mange år. Derfor har det kommet opp planer om en ytterligere utvidelse allerede før torsdagens nyåpning. Avinor ønsker nå bygge en ny utenlandsterminal for langdistanseflygninger. Når dette skjer er fortsatt noe usikkert – men Avinor ønsker å komme i gang relativt raskt. Man anslår en kostnad på inntil fire milliarder kroner for en slik jobb. Dessuten har det også vært snakk om å bygge en tredje rullebane – som selvsagt er en enorm utbygging og investering - som også i stor grad vi påvirke nærområdene. Denne utvidelsen er dermed noe mer usikker- og har både tilhengere men også mange motstandere.

Oslo lufthavn er landets desidert viktigste flyplass, og har en avgjørende betydning for både næringslivet og turismen i hele Norge. Den bidrar samtidig til å bringe inn store inntekter for Avinor, som igjen er med på å finansiere mange av landets flyplasser rundt om i Norge. Å ha en velfungerende hovedflyplass er dermed avgjørende for å ha et godt flytilbud her i landet. Om trafikken flyter godt til og fra Gardermoen påvirker dette hele flytrafikkbildet.

Erfaringene fra innkjøringsperioden skal være gode, og det er ingenting som skulle tyde på at man skulle oppleve de store utfordringene nå etter at alt formelt er tatt i bruk.

Om du ikke allerede har besøkt den nye flyplassen, har du noe å glede deg til. Og vi anbefaler at du ved neste anledning bevilger deg litt ekstra tid i forkant for å se hva man faktisk har bygget på Gardermoen. Det er ikke bare en imponerende helhet man kan studere, men også en rekke flotte utforminger og detaljer.