Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Tidenes maskininvestering for Baneservice

Storinvesteringen fra i fjor kan skimtes bak den nye maskinen.
‹ ›

Publisert: 24.04.2017 19:33. Sist endret: 24.04.2017 19:50.

Mandag var det klart for avduking av tidenes maskininvestering for Baneservice AS. Det var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som fikk æren av å bistå med å sette den nye maskinen ut i drift.

  • Flere spennende forskningsprosjekter vil kunne endre deler av byggenæringen

  • Oppryddingsarbeidet på E18 i rute – Vegvesenet avviser at sikkerhet ble nedprioritert

  • BAE-næringens unge ledere vil provosere og utfordre

  • S Wood AS har meldt oppbud

Nettleder

Spennende strukturendringer på gang

Les også:

  • Viktig gjennomslag for byggenæringen
  • Nå skal det regnes på tidenes utbygging i Norge
  • Store endringer for bemanningsbransjen
  • En ny hverdag venter de ansatte i Statens vegvesen
  • Permitteringer i anleggsbransjen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Erik Dale

«Orgkulnisasjongatur»
Les mer

Les også:

  • Digitalisering av byggenæringen, hvorfor er det så viktig at lederne engasjerer seg?
    Jon Karlsen
  • Det norske bygge- og anleggsmarkedet fortsatt en mygg i europeisk målestokk
    Bjørn-Erik Øye
  • Skitne penger i bygg og eiendom?
    Av Tor Dølvik Spesialrådgiver i Transparency International Norge
  • Løft blikket - selv mindre fag gir store ringvirkninger
    Ane Dyrnes
  • Innlegg: MVA-påstander i strid med gjeldende rett
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Flere spennende forskningsprosjekter vil kunne endre deler av byggenæringen
  • Oppryddingsarbeidet på E18 i rute – Vegvesenet avviser at sikkerhet ble nedprioritert
  • BAE-næringens unge ledere vil provosere og utfordre
  • S Wood AS har meldt oppbud
  • Bøylestad Moen mottok årets Bygg og Bevar-pris
  • Setter i gang konkurranse planarbeid på E16 Kløfta - Kongsvinger
  • Ingen skadd i stort steinras i Kvinesdal
  • Bygger Nordens største solpark ved Legoland
  • 39 konkurser i uke 50
  • Nasjonal rassikringsgruppe frykter pris trumfer sikkerhet i veiutbygging
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skøyen Atrium III

Flere prosjekter

  • Tordenskiold Brygge
  • Røros vgs
  • E18 Rugtvedt - Dørdal
  • Finansparken Bjergsted
  • Akershøyden
  • Labo
  • Lyngen
  • Klosterøya Vest
  • Gåseid Terrasse
  • Mikkelsveien 34
  • Quality Hotel River Station
  • MAX-bygget
  • Dronninglunden
  • Dikeveien 45
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta

Flere kontrakter

  • Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger
  • AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt
  • AF Gruppen får nytt Ørland-prosjekt
  • J.I. Bygg bygger ut på Ås videregående skole
  • Syljuåsen bygger ny fabrikk for Trox Auranor på over 13.000 kvadratmeter
  • AF Gruppen utvider AI-avtale med Spacemaker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Markerte et kvart århundre med Våtromsnormen

  • Maskinfører i cowboybransjen

  • I Åke Larson Construction fortsetter festen 15 år etter at selskapet forsvant

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
28.01 Enovakonferansen 2020
29.01 Betongindustridagene 2020
04.02 Byggavfallskonferansen 2020
18.02 bautec 2020
23.03 buildingSMART International Standards Summit 2020
25.03 Byggedagene 2020
04.09 Vi Bygger Bergen 2020
21.10 Norsk Betongdag 2020
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Sprenger første salve for ny jerbanetunnel under Moss

  • Jarle Edgar Gausen nytt æresmedlem i NFF

  • Bygger med elementer

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorArve Brekkhus

Rekordinvesteringen består av en såkalt kombipakker, som vedlikeholder og stabiliserer sporet på jernbanen. Maskinen, som bærer navnet Unimat 09-4x4/4S og som er levert av Plasser & Theurer, er på hele 156 tonn, og skal dermed være det tyngste skinnegående utstyret som befinner seg på norske jernbaneskinner. Maskinen er hele 41, 4 meter lang.

50 millioner kroner
– Dette er en investering til rundt 50 millioner kroner, så dette er helt klart en stor og viktig dag for oss i Baneservice, sier adm. dir. Ingvild Storås til Byggeindustrien. De hadde invitert en rekke gjester til den formelle avdukingen på Baneservice sitt anlegg ved Nyland stasjon i Groruddalen.

Investeringen har vært planlagt i lengre tid, og det er rundt ett års leveringstid på en slik maskin. Den er spesifisert etter Baneservices ønsker, blant annet tilpasset den norske topografien og klimaet.

Utstyret ble satt i arbeid allerede mandag kveld. Først skal den gjennom en prøvejobb i Drammen før den går videre til sitt neste oppdrag.

Dette er den andre store maskinen Baneservice har investert i den senere tiden. I fjor fikk de levert en tilsvarende, men noe mindre, maskin. Dette er også de to første virkelig store investeringene som er gjort av Baneservice og dens forgjenger på veldig mange år, og vitner om at det nå satses i selskapet.

Baneservice har store forventninger til løftet i infrastrukturinvesteringer som regjeringen har lagt opp til i Nasjonal transportplan.

– De gode resultatene vi har oppnådd gir oss muligheter til å gjennomføre slike investeringer, og vil bidra til at vi står sterkere rustet til å ta på oss nye oppgaver i tiden fremover. Det at det satses såpass mye på jernbanevedlikehold innebærer at vi har stor tro på markedet i tiden fremover, legger Storås til.

Dette understrekes av samferdselsministeren.

– Det å satse på vedlikehold er veldig viktig, og det er ikke slik at vi kun må prioritere å bygge nytt. Vi bruker derfor mye tid og energi på at vedlikeholdsbudsjettene skal økes innen jernbanesektoren. I mange år har vedlikeholdsetterslepet økt, men nå har vi lyktes med å få redusert etterslepet. Vi vil jobbe for at dette etterslepet skal reduseres ytterligere i tiden fremover. For oss er det viktig at folk skal kunne stole på at toget går når det skal gå, sier Solvik-Olsen.

Stor
Den 156 tonn tunge kombipakkeren som nå er satt i drift skal vedlikeholde og stabilisere sporet på jernbanen rundt om i Norge. Det gjør den ved at den løfter skinnene og svillene i side- og høyderetning og legger sporet tilbake etter forhåndsdefinerte mål. Det som skiller kombipakkeren fra en linjepakker, er at denne også håndterer sporveksler, altså der ett spor går over i ett annet spor.

Kombipakkeren kan ha en pakkehastighet på rett linje opptil 900 meter i timen mot en eldre sammenlignbar maskin fra 1995 som kan pakke opptil 650 meter i timen. Dette medfører at den legger beslag på langt mindre tid i sporet, slik at sporet blir raskere tilgjengelig for både person- og godstrafikk. Den nye maskinen har en mer miljøvennlig motor som skal være innenfor nyeste europeiske standard. Ved at den jobber raskere har den også kortere tid med utslipp. Det skal også være en betydelig bedring i komforten til operatørene og førerne, med støyreduksjon og bedre funksjonelt og ergonomisk utarbeidet førerhus. 

Les også:
  • Rekordresultat for Baneservice
  • Baneservice kjøper 57 prosent av RailCom
  • Feirer toppår med ny 86-tonns maskin

Nøkkelord:

Anlegg, Anleggsmaskiner, Jernbane, Bildekarusell
 

39 konkurser i uke 50

 

Oppryddingsarbeidet på E18 i rute
– Vegvesenet avviser at sikkerhet ble nedprioritert

S Wood AS har meldt oppbud

 


Overvannstrøbbel og krav om grøntarealer i byen?
Løsningen ligger i høyden

Steinras på E18 

Fare for nye ras fra fjellparti
- E18 i Larvik åpnes tidligst mot slutten av neste uke

Ras 

Nasjonal rassikrings-gruppe frykter pris trumfer sikkerhet i veiutbygging


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen