Styreleder Thor Svegården og administrerende direktør Ingvild Storås i Baneservice AS sammen med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under avdukingen av den nye maskinen.Den 156 tonn tunge kombipakkeren som nå er satt i drift skal vedlikeholde og stabilisere sporet på jernbanen rundt om i Norge.Storinvesteringen fra i fjor kan skimtes bak den nye maskinen.Alf Terje Dybing fra Baneservice forklarer Ketil Solvik-Olsen hvordan maskinen fungerer.Alf Terje Dybing og Ketil Solvik-Olsen.Ingvild StoråsKetil Solvik-OlsenTeknisk sjef Stig Sørgård i Baneservice.Prosjektleder Ola Enget i Baneservice.Thor Svegården (styreleder i Baneservice)(f.v.), samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, Ingvild Storås (administrerende direktør i Baneservice) og Morten A. Løkken (markedssjef i Baneservice).

Tidenes maskininvestering for Baneservice

Mandag var det klart for avduking av tidenes maskininvestering for Baneservice AS. Det var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som fikk æren av å bistå med å sette den nye maskinen ut i drift.

Rekordinvesteringen består av en såkalt kombipakker, som vedlikeholder og stabiliserer sporet på jernbanen. Maskinen, som bærer navnet Unimat 09-4x4/4S og som er levert av Plasser & Theurer, er på hele 156 tonn, og skal dermed være det tyngste skinnegående utstyret som befinner seg på norske jernbaneskinner. Maskinen er hele 41, 4 meter lang.

50 millioner kroner
– Dette er en investering til rundt 50 millioner kroner, så dette er helt klart en stor og viktig dag for oss i Baneservice, sier adm. dir. Ingvild Storås til Byggeindustrien. De hadde invitert en rekke gjester til den formelle avdukingen på Baneservice sitt anlegg ved Nyland stasjon i Groruddalen.

Investeringen har vært planlagt i lengre tid, og det er rundt ett års leveringstid på en slik maskin. Den er spesifisert etter Baneservices ønsker, blant annet tilpasset den norske topografien og klimaet.

Utstyret ble satt i arbeid allerede mandag kveld. Først skal den gjennom en prøvejobb i Drammen før den går videre til sitt neste oppdrag.

Dette er den andre store maskinen Baneservice har investert i den senere tiden. I fjor fikk de levert en tilsvarende, men noe mindre, maskin. Dette er også de to første virkelig store investeringene som er gjort av Baneservice og dens forgjenger på veldig mange år, og vitner om at det nå satses i selskapet.

Baneservice har store forventninger til løftet i infrastrukturinvesteringer som regjeringen har lagt opp til i Nasjonal transportplan.

– De gode resultatene vi har oppnådd gir oss muligheter til å gjennomføre slike investeringer, og vil bidra til at vi står sterkere rustet til å ta på oss nye oppgaver i tiden fremover. Det at det satses såpass mye på jernbanevedlikehold innebærer at vi har stor tro på markedet i tiden fremover, legger Storås til.

Dette understrekes av samferdselsministeren.

– Det å satse på vedlikehold er veldig viktig, og det er ikke slik at vi kun må prioritere å bygge nytt. Vi bruker derfor mye tid og energi på at vedlikeholdsbudsjettene skal økes innen jernbanesektoren. I mange år har vedlikeholdsetterslepet økt, men nå har vi lyktes med å få redusert etterslepet. Vi vil jobbe for at dette etterslepet skal reduseres ytterligere i tiden fremover. For oss er det viktig at folk skal kunne stole på at toget går når det skal gå, sier Solvik-Olsen.

Stor
Den 156 tonn tunge kombipakkeren som nå er satt i drift skal vedlikeholde og stabilisere sporet på jernbanen rundt om i Norge. Det gjør den ved at den løfter skinnene og svillene i side- og høyderetning og legger sporet tilbake etter forhåndsdefinerte mål. Det som skiller kombipakkeren fra en linjepakker, er at denne også håndterer sporveksler, altså der ett spor går over i ett annet spor.

Kombipakkeren kan ha en pakkehastighet på rett linje opptil 900 meter i timen mot en eldre sammenlignbar maskin fra 1995 som kan pakke opptil 650 meter i timen. Dette medfører at den legger beslag på langt mindre tid i sporet, slik at sporet blir raskere tilgjengelig for både person- og godstrafikk. Den nye maskinen har en mer miljøvennlig motor som skal være innenfor nyeste europeiske standard. Ved at den jobber raskere har den også kortere tid med utslipp. Det skal også være en betydelig bedring i komforten til operatørene og førerne, med støyreduksjon og bedre funksjonelt og ergonomisk utarbeidet førerhus.