Nylig la Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget frem sin innstilling til regjeringens forslag rundt en styrking av fagskolene. I komiteen ble det innstilt på å gi fagskolene et reelt løft – og allerede 2. mai skal innstillingen behandles av Stortinget. Dermed ligger alt nå klart for at fagskolene skal få en enda viktigere formell rolle i det norske utdanningssystemet.
I innstillingen kommer det blant annet frem at en samlet komité vil at skolene anerkjennes som "høyere yrkesfaglig utdanning" og at utdanning her skal gi studiepoeng, i stedet for dages ordning med fagskolepoeng. I tillegg legges det opp til at studenter fra fagskolene får to tilleggspoeng ved opptak til universitet og høyskoler. Det er også slik det skal kreves yrkeserfaring i fagmiljøet på skolen og at studentene får lik rett til velferdstjenester i studentsamskipnader.
Dette er en meget viktig og ikke minst en fortjent styrking av landets mange fagskoler. I dag er det rundt 110 private og offentlige fagskoler rundt om i landet, som har over 16.000 studenter. Det er dermed en meget viktig og omfattende utdanningsvei for mange norske ungdommer – og ikke minst utdanner de meget viktig kompetanse for norsk næringsliv. Spesielt innen byggenæringen er det en lang rekke virksomheter som både ønsker og trenger den unike kompetansen fagskolekandidatene besitter. De har en meget spesiell kombinasjon av praktisk og teoretisk kunnskap om spesifikke fag som gjør dem meget populære på landets byggeplasser.
En fagskole er enkelt forklart en yrkesrettet utdanning som skal bygge videregående opplæring. Det er en høyere utdanning som skal kombinere det praktiske og teoretiske på en god måte.
Det at fagskolene og deres høyere yrkesfaglige utdanning nå skal likestillines med annen høyere utdanning er selvsagt meget positivt og det er på høy tid at dette skjer. De aller fleste har vært enige om at dette måtte skje – uenigheten har mer gått på om det har skjedd raskt nok – noe som også påpekes i innstillingen fra Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.
Men nå vil altså dagens og fremtidens studenter få enda høyere anseelse for utdanningsveien de har valgt – og de vil få flere rettigheter enn de tidligere har hatt. Dette i seg selv vil naturligvis også være med på å styrke skolene og utdanningens anseelse, noe som opplagt burde føre til større tilsøkning til disse utdanningsinstitusjonene. Da er det også viktig å se til at tilbudet på eksisterende skoler utvides samt at det legges til rette for opprettelse av nye skoler. Man må passe på at det positive som nå skjer – og muligheten det åpner for, ikke bremses av kapasitetsproblemer ved skolene. Det legges heldigvis også opp til at det skal bli en økning av antall studieplasser innen fagskolene – men da må dette skje raskt nok slik at næringslivet får tilgang til all den viktige kompetansen disse skolene hvert kan produsere. Her har kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen en viktig oppgave foran seg – og vi håper han følger opp de positive signalene som er kommet tidligere også i praksis.
- Nøkkelord
- Leder