Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Bøkfjordbrua klar for reisen fra Tyskland til Sør-Varanger

Foto: Statens vegvesen

Publisert: 20.04.2017 13:42. Sist endret: 20.04.2017 13:42.

Den 120 meter lange og 500 tonn tunge stålbuen som skal bli hovedspennet til Bøkfjordbrua på E105 er snart klar for avreise fra Tyskland til Sør-Varanger.

  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

  • Den siste kneika?

  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal

  • NHO venter kraftig fall i hjemmekontorbruk etter pandemien

Nettleder

Den siste kneika?

Les også:

  • NTP-lekkasjene kommer tett
  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen
  • Den siste kneika?
  • Innlegg: Ny dom fra Høyesterett - full seier til utbygger i sak om utbedring av fellesareal
  • NHO venter kraftig fall i hjemmekontorbruk etter pandemien
  • Verdensarvområder i Norge får 65 millioner kroner
  • Færre fusjoner enn ventet i 2020
  • Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke i Bergen
  • Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes
  • Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten
  • Reagerer kraftig på kontraktsavlysning: - En skandale som Hareide må rydde opp i
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Om rundt tre uker er det klart for spektakulær «landing», når buen løftes på plass over Bøkfjorden.

Ståldelene er produsert ved fabrikken til Schachtbau Nordhausen Stahlbau midt i Tyskland. Herfra er delene fraktet med bil til havnebyen Wilhelmshaven. Nå er brudelene satt sammen til en ferdig bue, som er stivet av med over 100 tonn montasjestål, for å tåle løft og frakt.

Byggeleder Jørn Uno Mikkelsen fra Statens vegvesen Region nord var til stede i Wilhelmshaven onsdag, da stålbuen ble kjørt over på lekteren som skal frakte den framtidige brua over Nordsjøen og langs hele Norskekysten til Barentshavet og sitt endelige bestemmelsessted på E105, like ved grensa mot Russland.

Spesiell operasjon

Vanligvis blir brudeler montert på stedet, så det er svært spesielt at en så stor del av en bru fraktes hel til anleggsplassen.

- Entreprenøren har sammen med sin nederlandske underentreprenør Royal Wagenborg nøye planlagt metoden for å montere og forberede transporten. Det er en stor og imponerende operasjon, og det er mye krevende ingeniørarbeid som ligger bak. Noe som er spesielt er bruken av såkalte SPMT, som er store hjulsett som kan kjøre og rotere buen på lekteren. Disse kan også heve og senke buen noe, og sammen med tidevannet settes brua rett på pilarene uten bruk av kran, sier Jørn Uno Mikkelsen.

Nordover mandag

Etter planen legger slepebåten «Mts. Vanquish» fra kai i Tyskland førstkommende mandag, og ved gode værforhold vil seilingstida være 10-12 dager.

Vel framme i Sør-Varanger, skal montasjestålet fjernes og buen klargjøres. Dette arbeidet er beregnet å ta 5-6 dager. Det betyr at operasjonen med å heise den gigantiske stålbuen på plass ved brufestene kan skje rundt 13. mai.

Den nye Bøkfjordbrua settes i trafikk i september. Da kan også den nye Trifontunnelen og resten av den nye vegstrekningen mellom Hesseng og Storskog tas i bruk. Det er Altafirmaet HAK Entreprenør AS som har byggeoppdraget, sammen med den tyske stålprodusenten,

Nøkkelord:

Anlegg, Statens vegvesen
 

Bane NOR avlyser konkurranse for ny togtunnel i Oslo:
- Har kastet bort tid og krefter

 

Reagerer kraftig på kontraktsavlysning:
- En skandale som Hareide må rydde opp i

 

Stortingspolitikere ut mot kontraktsavlysning: - Tror dette betyr full brems for Oslotunnelen

Mann i 60-årene død etter alvorlig arbeidsulykke
i Bergen

 

Syv vil ha den første store Rogfast-kontrakten

 

Disse seks vil bygge E39 Betna - Hestnes

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen