Scandic Flesland Airport

Betonmast har sammen med BGO Bygg, Scandic og Link Arkitektur utviklet Scandic Flesland Airport til noe nytt innen flyplass-hotell.

Fakta

Sted: Flesland

Prosjekttype: Nybygg, hotell

Entreprisekostnad uten merverdiavgift: 700 millioner kroner

Bruttoareal: 23.750 kvadratmeter

Tiltakshaver: BGO Bygg

Total-/hovedentreprenør: Betonmast

Arkitekt: Link Arkitektur

Interiørarkitekt: Doos og Riss

Landskapsarkitekt: Link Landskap

Rådgivere: RIB: Core Technology | RIRør: Teknikon | RIE: Martin Prestegård | RIAku: Sweco | RIVent, RIGeo og RIMiljø: Multiconsult | RIBr: Konsepta

Underentreprenører og leverandører: Oppmåling: Anko | Grunnarbeider: Helges Maskinstasjon | Anleggsgartner: Anleggsgartnermester Magne Løvaas | Betongarbeid: Entreprenør Magnar Sivertsen | Bæresystem: Con-Form | Gulvstøp: Industrigulvspesialisten | Taktekking: Protan Bergen | Fasader: Skandinaviska Glassystem | Utv. skyvetak: UteDesign | Tømrer: Innomhus | Spilevegger: Sarkop | Maler: Malermester Espe-tvedt & Graawe | Flislegger: Stor-Bergen Mur og Flis | Rørlegger og sprinkler: Anders O. Grevstad | Ventilasjon: GK Inneklima | Geovarme: B. Fondenes | Baderomskabiner: Parmarine | Heiser: Ing Stein Knutsen | Branntetting: Firesafe | Lås og beslag: Låsservice | Porter: ASSA | Parkeringssystem: Swarco Norge | Storkjøkken: Metos | Rent tørt bygg: RTBC |Byggevarer: Optimera

Scandic Flesland Airport har arkitektur, gjestefasiliteter og energi- og miljøløsninger som overgår det som har vært vanlig på hoteller nær flyplasser. Betonmast har ført opp hotellet i totalentreprise og overlevert det før tiden og med null feil.

1.800 konferansedeltakere

Prosjektsjef Kenneth Nielsen i Betonmast forteller at hotellet har et samlet areal på 23.750 kvadratmeter og er det største byggeprosjektet som ble satt i gang i Bergen i 2014 under en entreprise. Det er også Vestlandets største konferansehotell, med to store saler som kan ta henholdsvis 1.100 og 500 personer, 24 møterom og 300 hotellrom. Hotellet kan romme 1.800 konferansedeltakere på en gang.

Hotellet har parkeringsetasje under bakkenivå, to etasjer med konferansefasiliteter (med ekstra høy himlingshøyde) og tre etasjer med hotellrom. Entreprisekostnaden er 700 millioner kroner uten merverdiavgift. Grunnarbeidene startet 1. august 2014 og betongarbeidene 1. desember samme år. hotellet ble overlevert 21. mars i år og tok i mot gjester fra 3. april.

Gode tilbakemeldinger

Hotelldirektør Birte Bratland Hevrøy sier hotellbygget er fantastisk flott.

– Vi har fått utrolig gode tilbakemeldinger og opplevd at de som har hatt konferanser her allerede har booket sin neste konferanse. Vår viktigste kundegruppe er kurs- og konferansegjester men også ferie- og fritidsreisene siden den nye terminalen ved Bergen lufthavn Flesland ligger like ved hotellet.

Hevrøy sier at Scandic Flesland Airport prismessig ligger midt på skalaen, men vil ha fleksible priser ut fra sesong og aktivitetsnivå. I utlandet ville Scandic Flesland Airport blitt regnet som et firestjerners hotell.

Ifølge Hevrøy har hotellet svært god logistikk og er godt egnet til fleksibel bruk og bærekraftig drift. Ved full drift vil det være 100 arbeidsplasser ved hotellet.

– Vi har mange tilbud både innendørs og utendørs og svært gode restauranttilbud. En italiensk restaurant tilbyr a la carte fra klokken 11 til 23 og frokostbuffé fra klokken 04 alle dager. I tillegg til hovedkjøkkenet på 500 kvadratmeter har hotellet et satellittkjøkken ute i restauranten og et showkjøkken der gjestene kan se maten bli laget, sier Hevrøy.

Kompakt utvendig, organisk innvendig

Sivilarkitekt og teamleder Grethe Haugland i Link Arkitektur forteller at målet har vært å utvikle et kompakt bygg med en enkel gjenkjennende form, god logistikk og et attraktivt hotell.

– Arkitekturen vokste frem av flere faktorer. En av dem var en forholdsvis liten tomt som skulle romme mye areal. Løsningen ble en elliptisk form, med en twist, hvor øvre del er svakt rotert i forhold til de nederste etasjene som inneholder foaje og møteromsfasiliteter. Det er benyttet et sammenhengende fasademateriale – en slags vev – men med en klar horisontal deling med mørk sokkel og en øvre gylden del hvor hotellrommene ligger. Utvendig er bygget kompakt og stramt i formen, men likevel karakteristisk og gjenkjennelig, mens det innvendig er organiske former som preger arkitekturen, med åpninger mellom etasjeskillene som slipper dagslys også vertikalt inn gjennom bygget. I sentrum av bygget har vi lagt en lysgård som slipper dagslys ned i bygget og samtidig fungerer som en hage der gjestene kan oppholde seg i ly for vind og støy, sier Haugland

Materialbruk for bygget gjenspeiles i utomhusanlegget. Materialbruk ute er basert på slitesterke og tidløse materialer.Eksisterende vegetasjon er i all hovedsak forsøkt gjenskapt artsmessig. Beplantning og lyssetting gir en vakker, kultivert kontrast til omkringliggende områder. Det er en arkitektonisk kontrast mellom de patinerte gullplatene og norsk granitt. Bygget har store åpne atrier inne i bygget, atriumshage, takhage og uteamfi.

Haugland sier at hotellet er prosjektert og bygget på minimal tid og det er et komplekst bygg, og derav utfordrende.

– Logistikk i form av planløsninger for effektiv hotelldrift/konferanser har vært utfordrende, det samme har kombinasjonen konferansesal (støy) med hotellrom over. Prosjektet er utviklet gjennom BIM prosjektering. Koordinering i prosjektering og utførelse har på denne måten vært presis og effektiv og man har fått et svært godt prosjekt uten avvik, sier Haugland.

Stolt av hotell og prosess

Byggherre Tom Eide Knudsen er stolt av både hotellbygget og byggeprosessen.

– Jeg er veldig godt fornøyd med bygget og med dem som har prosjektert det og ført det opp. Det har vært et veldig godt teamarbeid. Scandic Flesland Airport setter en ny standard for flyplasshoteller. Skal vi konkurrere i dag må vi ha noe som skiller seg ut på blant annet logistikk og tekniske løsninger. Vi har lagt vekt på å skape et bygg har løsninger som står seg over tid og som ser like fint ut om ti og 20 år, sier Knudsen.

300 biler daglig

Scandic Flesland Airport ligger ved Lønningsvegen og nær Bergen lufthavn Flesland. Fra hotellet blir det 300 meter i luftlinje til flyplassens nye terminal, som åpner i midten av august i år. Kenneth Nielsen sier at grunnen består av fjell og at det er sprengt bort 120.000 kubikkmeter faste masser.

– Da grunnarbeidene pågikk kjørte inntil 300 biler ut fra byggeplassen daglig. Det vil si en bil hvert annet minutt. En stor gravemaskin ble spesialbestilt til dette prosjektet, sier Nielsen.

Avrundet trekant

Hotellbygget har form som en avrundet trekant. Underetasjen er støpt semivanntett. Bærende konstruksjon består av Con-Form vegger, plattendekker og søyler. I tillegg er det brukt SKB og farget betong. Hele parkeringsdekket har gulv på grunn som er støpt uten fuger. Det gikk med 500 kubikkmeter betong til gulvet, kjørt til byggeplassen på cirka 80 betongbiler.

Taket er flatt og har bærekonstruksjon av betong som er isolert og tekket. På konferansedelen er det forblending av norsk granitt i en sandwich-konstruksjon med aluminium. På rometasjene er det gullakkerte plater av aluminium. Det er store partier med glass ved hovedinngang, i rometasjene og i konferanseområdet.

Det er tepper og parkett på møterom, stående industriparkett og tepper i konferansesalene, parkett på rommene, tepper i korridorene og flis og parkett i fellesarealer. Veggene er faste, av gips eller betong. Hotellet har både systemhimlinger, faste himlinger og spilehimlinger.

Hotellbygget har en takterrasse over rometasjene, et to etasjers atrium i den italienske restauranten og et sju etasjers atrium i lobbyen. Utenfor den store konferansesalen ligger det et uteareal på 700 kvadratmeter med skyvbart tak.

Opptatt av løsninger og fremdrift

Nielsen forteller at det har vært et svært godt samspill mellom byggherre, arkitekt, leietaker og entreprenør i prosjektet.

– Alle har vært opptatt av løsninger og fremdrift og derfor ble alle milepeler nådd og hotellbygget kunne overleveres før tiden og med null feil. Vi hadde aldri klart det uten godt samarbeid med underentreprenører og godt samarbeid internt i Betonmast. Vi tar med oss nyttige erfaringer blant annet fra energiløsninger, tekniske løsninger, fasadeløsninger og fra det fugefrie gulvet i underetasjen. BIM og lean-tankegang har også vært viktige for oss, sier Nielsen.

Ført opp uten skader

Fjernvarme ble brukt til uttørking av konstruksjonen. Det ble praktisert rent tørt bygg under innredningen. Hotellet har aluminiumsvinduer og en U-verdi på 0,55. Noen av vinduene har sand i profilene. Alle vinduer demper lyd. Solutsatte vinduer har soldempende glass. Trykktesting viser en luftveksling på 0,38 per time. Det er 1.100 dører, 19.000 gipsplater og 21.000 himlingsplater i hotellet. Gipsplatene er montert med 150.000 gipsskruer. Hele bygget har universell utforming, til dels over kravene i Tek10. Bygget er bærekraftig, både i bygge- og driftsfasen. I den offentlig tilgjengelige parkeringsetasjen er det plass til 127 biler. Elbiler har ladestasjoner utenfor hotellet. Sorteringsgrad for byggavfall ligger på 93 prosent. Over 2.000 personer vært innom byggeplassen. Hotellet er ført opp uten skader.

Selvforsynt med energi

Scandic Flesland Airport er tilknyttet fjernvarme, men er selvforsynt med energi fra geovarme og solvarme. Det er boret en mil med energibrønner (50x200 meter). Varmepumpene tilknyttet energibrønnene yter 320 kW og det er mulig å hente ut cirka 45.000 kWh hver uke i vinterhalvåret. Den passive kjøleytelsen i energibrønnene er 600 kW, som er nok til å kjøle hele bygget uten kjølemaskiner. Et 60 kvadratmeters solfangeranlegg med vakuumrør på taket er målt til cirka 30 kW på en time på en klar dag i mars. Anlegget forventes å levere 50.000 kWh årlig til varmt tappevann. Hotellet er i energiklasse A.

Hotellet har balansert ventilasjon med varmegjenvinning og adiabatisk kjøling på ventilasjon. Ventilasjonsanleggene har en kapasitet på 220.000 kubikkmeter i timen med optimize-funksjon. Det er 770 kilometer med datakabler i hotellbygget. Bygget har et KNX system med 1.520 brytere og 2.700 komponenter. SD-anlegget har nær 100.000 logiske punkt der nær 10.000 punkt kan logges.


Flere prosjekter