Illustrasjonsfoto.

Hong Kong bygger tunneler fem ganger dyrere enn Norge – vil lære den norske metoden

Flere hundre er påmeldt til et tunnelseminar i Hong Kong i regi av Norwegian Tunneling Network (NTN).

NTN, som er en del av Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF), består av cirka 25 underjordsrelaterte firmaer som ønsker å øke eksporten av norsk tunnelteknologi. I slutten av april reiser en norsk delegasjon på 20 personer, tilknyttet NTN og NFF, til Hong Kong for å holde seminar om hvordan Norge bygger tunneler og bergrom.

– Hong Kong mangler byggegrunn og er derfor meget interessert i å se på muligheten for å bygge flere underjordsanlegg. Vi snakker alt i fra renseanlegg til underjordiske handlegater og parkeringsanlegg, forteller NTN-leder Knut Garshol i K. Garshol - Rock Engineering Ltd til Byggeindustrien.

Tunnelseminaret ble fulltegnet på rekordtid. Ifølge Garshol måtte de si stopp på 450 deltakere.

– Hovedfokus på seminaret blir hvordan Hong Kong kan bygge billigere underjordsanlegg med god kvalitet. I Hong Kong er det stort sett gode bergforhold, men de bygger alt for dyrt. I realiteten tar de ut berg og sikrer med en kostnadsfaktor som er i størrelsesorden fem ganger høyere enn tilsvarende anlegg i Norge, med norske lønninger og priser. Dette handler om for dyre løsninger som tar for mye tid og dermed blir kostnadene mye høyere, sier Garshol.

Han mener det er gode muligheter for norske leverandører til å lykkes i Hong Kong og trekker ikke unaturlig frem LNS og AMV som for noen få år siden var involvert i et stort kloakktunnelprosjekt i den kinesiske regionen.

– Hvor store muligheter norske leverandører, konsulenter og entreprenører har i Hong Kong gjenstår å se, men potensialet vurderes som så stort at våre medlemmer har bestemt seg for å gjøre et fremstøt i dette markedet. Hong Kong er interessert i det vi har å tilby, de har et behov og de vet at vi har kompetansen og at vi bygger betydelig billigere. Kortene ligger med andre ord på bordet, men ingenting skjer av seg selv og det er ingen garantier, understreker Garshol.