I kamp med vannkreftene

I Norge har man bygget en rekke kompliserte tunneler opp gjennom årene. I Telemark har man nå snart gjennomslag i en av de vanskeligste tunneljobbene man har opplevd de senere årene - og dette har man fått til med god kompetanse ute på stuff.

Tøffe arbeidsforhold er noe entreprenør NCC og byggherre Statens vegvesen virkelig har fått erfare gjennom arbeidet med Mælefjelltunnelen på E134 i Telemark. Som ofte tidligere er det også her vannet som er den store utfordringen. Selv med inngående forarbeider har man likevel ikke klart å bli forberedt på hva som møter arbeiderne når tunnelarbeidet virkelig er kommet i gang. I tunnelen på E134 har de opplevd et enormt vanntrykk – trolig det kraftigste som er målt i en norsk tunneljobb noen sinne. Det er målt vanntrykk på opptil 85 bar, og med et slikt enormt vanntrykk er det virkelig sterke krefter som skal temmes.

Selv om man forutså vannutfordringer, hadde man ikke forberedt seg til dette - og da vil det selvsagt oppstå problemer med fremdriften. Man hadde ikke dimensjonert utstyret og fremdriftsplanene for disse vannmassene og dette trykket – og underveis har man dermed måtte tilpasse arbeidet i Mælefjelltunnelen. Fremdriften har selvsagt gått tregere enn planlagt på stedene man opplevde det enorme vanntrykket, og ferdigstillelsen av tunneldrivingen blir nå rundt sju måneder etter først oppsatt plan.

Men utfordringene man har hatt i Mælefjelltunnelen, viser også til fulle hvilken enorm kompetanse som bor i den norske tunnelbransjen. Opp gjennom årene har norske tunnelarbeidere stått for mange store utfordringer og problemer – og hver gang har man også kommet frem med nye løsninger og konsepter som har ført til at man har kommet i mål på en god måte. Den norske metoden fungerer slik at det er folkene ute på stuff - arbeiderne som kjenner utfordringene på kroppen - som finner de gode løsningene. Det er de som fatter beslutninger der og da, kommer frem til nye konsepter, nye måter å arbeide på og som får dette til å fungere slik at man klarer å komme frem til gode løsninger på vanskelige oppgaver. Så har de selvsagt også ledere som tør å gi ansvar og som fatter beslutninger der fremarbeidede løsninger på stuff blir godkjent oppover i linja. Det er nettopp denne måten å arbeide som har ført norske tunnelarbeidere opp i verdenstoppen innen kvalitet og effektivitet når vi snakker om konvensjonell tunneldrift. Løsningsorientert fremdrift er stikkordene.

Dette er også hva arbeiderne i NCC har stått for. De har trosset naturkreftene og klart å drive gjennom ekstremt vanskelige forhold. Hver eneste dag har det vært en kamp mot vannet – men man har underveis tilpasset utstyr og arbeidsmetode – og nå er man snart kommet gjennom de rundt 9.400 meterne med tunnel på prosjektet i Seljord. Hvordan dette til slutt ender opp kostnadsmessig er en annen sak – for det har nok kommet til oppgaver underveis som ikke var spesifisert i kontrakten. Men nå må man nok først og fremst være mer enn fornøyde med at man ser ut til å ha klart å temme de enorme vannkreftene som her har vært i sving – og at det som for en stund siden så ut som en nær uoverkommelig oppgave – nærmer seg slutten.