Utkikkspunktet på Trollstigen har fått mye oppmerksomhet internasjonalt. Arkitekten bak attraksjonen Reiulf Ramstad mener det uklokt å kutte i satsingen på turistveiprosjektene. Foto: Diephotodesigner

Regjeringen vil ha mer nøktern turistvei-arkitektur - refses av anerkjent arkitekt

Flere turistveiprosjekter kuttes og arkitektur- og materialvalgene skal bli mer nøkterne, varsler regjeringen i NTP. – Verken klokt eller langsiktig, mener arkitekten bak Trollstigen-prosjektet, Reiulf Ramstad.

Nasjonal turistvei

  • Statens vegvesen startet Nasjonal turistvei som en prøveprosjekt i 1994, utvikling av turistveier startet for fullt i 2004.
  • Målet med prosjektet er å tilby veifarende bilturister 18 nasjonale turistveier med en samlet lengde på cirka 1.800 km.
  • Turistattraksjonen skal stimulere veifarende turister til å benytte Norge som sitt feriemål og gjennom det styrke næringsgrunnlaget.

    (Kilde: Wikipedia)

Senest i november i fjor ble de nasjonale turistveiene i Norge trukket fram i en artikkel i Financial Times med tittelen «Norway takes roadside stops to a new level».

Artikkelen føyer seg inn i rekken av utenlandske publikasjoner som har gitt Norge og norsk arkitektur mye internasjonal oppmerksomhet og heder de siste årene.

Bare i fjor fikk turistveiseksjonen i Statens vegvesen 83 utenlandske mediehenvendelser fra land som England, Tyskland, Russland, USA og Australia.

Utsikten på Gaularfjellet, som ble fullført i fjor, var det prosjektet som skapte størst engasjement blant mediene.

Utsikten på Gaularfjell ble åpnet i fjor. Veiattraksjonen i Sogn og Fjordane har fått stor internasjonal oppmerksomhet, i likhet med mange av de andre turistveiprosjektene. Foto: Trond Joelson

Halverer resterende prosjekter

Men i fremtiden blir det ikke like mange prosjekter å vise frem som opprinnelig planlagt.

I Nasjonal transportplan for 2018-2029, der regjeringen har lagt over 1.000 milliarder kroner i potten, blir de resterende prosjektene fra det opprinnelige turistveiprogrammet nemlig halvert.

144 av til sammen 245 planlagte tiltak er til nå gjennomført, men bare 46 av de gjenstående 101 prosjektene skal videreføres. 

Årsaken er ifølge NTP at flere av tiltakene har blitt svært kostnadskrevende.

Mer nøkternt

Det skal også spares inn i de prosjektene som blir gjennomført.

Fremtidige prosjekter vil i større grad baseres på mer nøkterne arkitektoniske løsninger og materialvalg, heter det i NTP.

Statens vegvesen må også innføre et system for kostnadsstyring, hvor endringer i kostnader fra planfasen til fullført prosjekt loggføres. 

– Det ideelle målet om at alle de 245 utvalgte tiltakene skulle stått ferdig innen 2023, når vi ikke, nei, bekrefter lederen for Turistvegseksjonen i Statens vegvesen, Jan Andresen.

– I NTP blir det sagt at de fremtidige prosjektene i større grad skal baseres på mer nøkterne arkitektonsike løsninger og materialvalg, hva tenker dere om det?

– Vi er blitt kjent for nyskapende arkitektur og må holde fast ved særegenheten til disse prosjektene. Vi bygger mye i stål, betong og tre, og må fortsatt sørge for at de punktene vi prioriterer får stor attraksjonsverdi, sier Andresen.

Han mener det blir viktig å holde takten høy de kommende årene, både for å få fullført flere store prosjekter som er i gang, men også for å få Nasjonale turistveger til å framstå som en konsistent attraksjon med god kvalitet på alle de 18 strekningene i løpet av 2023.

– De vel 50 tiltakene som da står igjen vil være viktige elementer i videreutviklingen av strekningene framover mot 2029, sier han.

Viktig at nivået holdes høyt

Ifølge NTP vil regjeringen og støttepartiene sette av i snitt rundt 160 millioner årlig frem til 2024 til å ferdigstille turistveiene. Det forutsettes i tillegg bidrag fra andre på cirka 20 millioner i året, heter det i planen.

I siste periode av NTP blir det satt av 90 millioner årlig til nasjonale turistveier.

Både i 2016 og 2017 er bevilgningene til Nasjonale turistveger på 180 millioner kroner, altså 20 millioner mer enn det årlig er lagt opp til i snitt for perioden frem til 2024.

– Skal vi få gjennomført store attraksjoner som Vøringsfossen og Gjende sammen med alle de andre 44 tiltakene, er det viktig at dette nivået legges til grunn de kommende årene. Da skal vi klare å få til gode attraksjoner frem mot 2023, sier Andresen.

– Har gitt mye oppmerksomhet

Arkitekt Reiulf Ramstad er kritisk til at regjeringen vil satse mindre på nasjonale turistveier. Arkivfoto: Jan-Gunnar Fjeldstad

Arkitekten Reiulf Ramstad, som selv står bak det internasjonalt anerkjente turistvei-prosjektet på Trollstigen, mener det er lite klokt av regjeringen å kutte på turistvei-satsingen.

– Norsk arkitektur har fått stor internasjonal oppmerksomhet det siste tiåret. Mye på grunn av Trollstigen og en del andre turistveiprosjekter. Dette har samlet skapt interesse, ikke bare blant arkitekter, men også fra en internasjonal kulturverden og reiseliv, skriver Ramstad i en e-post til Byggeindustrien.

– Stor verdi for Norge

Arkitekten, som for tiden er på en forelesningsreise i USA, peker på at Norge er et spredt land og at behovet for innovasjon og nytenkning innenfor alle samfunnssider er presserende i mange regioner.

– Verdiskapning i et samfunn er ikke bare grunnlagt på økonomi – men samlet sett hvordan vi utvikler vekst i alle sjikt – ikke minst det fysiske miljø som utgjør rammene for våre liv, mener Ramstad.

– Turistveiprosjektet har vært en foregangsaktør hvordan vi bygger i det norske landskap. Dette er det dessverre veldig mange eksempler på det motsatte. Skal et bærekraftig reiseliv ha en mening, må vi ta naturen og landskapet på større alvor i Norge. Derfor bør vi kun satse på kvalitet og innovasjon. I denne sammenheng mener jeg det er lite vist og fremtidsrettet å skjære ned på midlene til Turistvegprosjektet, skriver Ramstad i e-posten.

Byggeindustrien har foreløpig ikke lyktes med å få en kommentar fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Ketil Solvik-Olsen (Frp) med Høyre og støttepartiene Krf og Venstre under NTP-presentasjonen onsdag.